Stall Vall

söndag 9 juli 2017

Joggar igång

Söndag och första helt oplanerade dagen den här semesterveckan. Nästa vecka jobbar jag sen riktig semester i tre veckor. Den här veckan har jag mest flängt omkring och gjort roliga saker och saker som behöver göras. Men mest tider att passa hit och dit vilket är lite stressande.

I torsdags gällde tidspassningen skoning av skimlarna uppe hos Pär på Berg. Med bilen full av barn som ville leka med gårdshunden Brave och titta på föl så tuffade vi norrut.
Starlights bakskor har klonkat i några veckor men eftersom vi bara promenerat så kändes det inte värt det att krångla med att sätta om dom. Hade iofs varit bra tappskoträning men vill inte chansa på att jag skulle klanta till det på nåt sätt och riskera något med henne inför veterinär-återbesöket.

Stift i så skorna räcker längre.
 
Brave <3
När vi kom hem så stack jag ut för premiärtur med skritt och ca 5 minuters jogg enligt ordination.
Tänkte att med så lite trav så räcker det allt med att köra hackamore men det blir det inte nåt mer med. Herregud vad pigg hon var när vi vände hemåt, la sig i nosgrimman och bara möljde på.
Så nu blir det bett i fortsättningen för en trevligare och mer givande upplevelse.
Men underbart att hon kändes så fin!

Bara 5 minuter trav, va äre för fjanteri, jag vill springa meeeer.
På fredagsmorgonen var jag i stallet tidigt, då låg hon ner och vilade i sandhagen när jag kom så fixade med lite grejer och sen var jag tyvärr tvungen att hämta henne ändå. Motvilligt reste hon sig och följde med mig in i stallet.
Jag tog samma runda, åkervägen fram o tillbaka och det var lite stötigt på nåt vis. Lite titta på grejer, skvätta till, oengagerat. Blev lite fundersam, känner ju efter och analyserar varenda travsteg. När vi vände hemåt så blev det betydligt mer engagerat och då kändes det ok. Sprang med henne i asfaltsallén på vägen tillbaka också och det såg ut och lät bra men skadan var skedd, nojjan satt sig i huvet och jag kunde inte släppa det på hela fredagen.

Morgontrött Lajtan.
Igår firade vi Ester så jag hade med mig ridkläder och cykel till kalaset så A kunde ta bilen hem och jag stanna kvar och rida. Längtade fast ändå inte efter att få sitta upp och känna på traven igen.
Om jag inte rider så vet jag ju inte om ifall det är så att hon inte är fräsch än och kan ff tänka att hon är det.
Tog en annan runda, med mer jämnt underlag. Hon var betydligt mer alert och det var inga tveksamheter, hon travade på jämnt och fint (förutom när hon försökte bocka och bralla iväg när vi vände hemåt). Sån lättnad!
Nu fortsätter vi med trav 5-10 minuter per pass tills på fredag, så länge det känns bra, och så håller vi tummarna för godkänt fr veterinären.

/G



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar