Stall Vall

måndag 5 juni 2017

Träning

Igår tränade vi för Anna, alltid lika givande både praktiskt och teoretiskt. Hon är en sån där tränare som tar sig tid och vi hinner alltid diskutera och bolla funderingar.
Jag såg fram emot att få rida och visa samma upplevelse som jag hade i torsdags och få hennes ögon på det men var också realistiskt inställd på att dagens pass kunde bli sämre.
Dels dagsform på hästen men också att jag nog rider lite annorlunda när jag inte är själv. Inte mkt annorlunda men mer självmedvetet på nåt sätt. 
När jag är själv blir det mer "dance like nobodys watching", d v s testar mig fram tills jag hittar känslan utan att tänka på att jag borde se ut på ett visst sätt.
Inget är sämre än det andra men annorlunda. Eller ja, rider så klart bättre när Anna instruerar men nu menar jag mer vad jag bidrar med på egen hand.

Starlight visade sig vara lite mer motsträvig och tyckte att det var onödigt att behöva trampa under sig ordentligt med det högra bakbenet (det svåra) så jag fick lite mer att jobba med där.
Kanske var hon fortfarande lite trött i det efter i torsdags och/eller mentalt trött på att vara tillbaka på ridbanan.

När jag fick henne att spåra rätt med alla benen så kändes hon jättefin och hon var fortsätt även klart stabilare i sin form så även om träningen inte kändes riktigt lika harmonisk som förra passet så fanns ändå flertalet av pusselbitarna kvar i lådan. Om en säger.

Jag fick fokusera mycket på diagonalerna och arbetsterorin är nu att hon behöver vara mer lösgjord och verkligen spåra rätt när vi vänder upp för när hon inte är det så kommer piskande svans och sura öron, och handbroms. De blev klart bättre mot slutet, vi fokuserade enbart på traven och väntar med galoppdiagonaler till nästa gång.

Putsar verkligen till mig inför träning. Heh.
Borstade iaf Starlights svans och man.
Nästa gång vi är på ridbanan så ska hon få hoppa och ha lite kul så hon inte tror att det bara ska bli jobbigt så fort vi piper in dit.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar