Stall Vall

tisdag 20 juni 2017

Nu känns det bättre

Efter dagens genomgång av ET på Starlight så har vågorna lagt sig en del.
Hon kändes jättefin i kroppen, sina vanliga smågrejer, inget nytt och t o m lite bättre i halsen o bogen.
När ens häst har ont nånstans så känns det som att de är trasiga överallt så det var välbehövligt att få höra.

Eftersom Cilla visste om ömheten från veterinärbesöket så kände hon extra där och tog i lite mer än vanligt, blev en liten sen reaktion på vänster fram och en tydligare reaktion på höger fram så gissningen är att veterinären nog kommer vilja spruta åtminstone höger kota, kanske båda.
Inte säkert att Cilla hade upptäckt det utan förkunskapen så det känns bra att hon inte verkar ha så tydligt ont som förra gången hon hade kotledsinflammation.

På torsdag får vi se hur det går när hon böjs och springs men jag är inställd på och lägger upp planen för att hon kommer få sprutas.

Ett (tillfälligt) lugn har kommit över mig. Den akuta hältan som startade allt verkar borta så det var förhoppningsvis bara en sträckning som vilats bort.
Kotledsinflammation - ja, första reaktionen efter vet-besöket var ju fy fan, jag vill inte ha överbelastat min häst. Jag är sämst, faaaan.
Nu har jag sansat mig och känner som så här:
Jag tar hellre en kotledsinflammation en gång per 2,5 år än en diffus hälta.
Min troligaste teori är överbelastning pga för täta tävlingar. Hon är en extrem skoslitare så det glidmomentet är nog inte att leka med och det har varit en del hårda underlag.
2015 gick hon 4 tävlingar utspridda på en hel säsong varav det tätaste intervallet var 1 månad mellan 2 tävlingar. Första och sista var dessutom clear rounder så hastigheten var låg.
Hon var oskadd hela det året och hade samma skoning som idag så jag är trygg i att den är korrekt.

Så, jag kan absolut välja att sparka på mig själv men det är inte rättvist så därför gör jag inte det utan väljer att se det som en lärdom. Skulle jag däremot chansa på att göra likadant upplägg och få samma resultat så förtjänar jag en dubbelörfil.

Nu vill jag ha min häst i form så länge det går så några distanstävlingar per år och resten av fokuset på dressyr tror och hoppas jag kommer vara ett bra upplägg.

Passade på att tvätta svansen medan vi väntade på ET.
Lajtan passade på att bajsa på stallgången. Schampo och
bajsdoft, en ljuuuuvlig kombo.
 
Gött-trött-täcket
 
Jag kan hjälpa till. S ögon var så trötta så trötta, men blev
väldigt pigga och stora när stretchmorötterna kom fram.
Fejker.
Nu ska jag förbereda för stora lillpluttan som fyller 13 ÅR(!!) imorrn. Hon är på scoutläger sen i lördags och kommer inte hem förrän imorrn em. Sliten, utan röst och med en packning som luktar brasa om det är som det brukar.

Gonatt!

/G








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar