Stall Vall

torsdag 22 juni 2017

NU är vi vinnare!

Lättnaden i hjärtat, stegen och andningen när man får klart för sig att skadan är just en skada och inte överbelastning!

Efter morgonens genomgång av veterinär så är det konstaterat att det endast är höger fram som hon har en kotledsinflammation i och då troligt gjort sig något i hagen.
Hon var helt ren efter böjning av övriga ben och när högerkotan bedövades så påverkades inte vänster. Jag är såå lättad.

NU kan jag äntligen känna att vi vann på Vasaritten på riktigt. Det var lite svårt att svälja när hon ett par veckor efter visade sig skadad och kanske överbelastad i båda fram.
Vi är några nära henne som inte tycker att det stämmer med hur hon sett ut och hur jag upplevt henne så att få det bekräftat är ovärderligt. Hon är en stjärna!

Det ändrar inte mina framtidsplaner däremot, jag vill ff ha henne ridbar länge så några tävlingar utspritt på en säsong är lagom. Vill inte utsätta mig för den här osäkerheten igen och vi ska ju hinna bli dressyrproffs däremellan också ;)

Fina Starlight var en exemplarisk patient som inte ens ryckte
till när veterinären satte bedövningssprutan.
Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg. Först får hon stå på box 1 dygn pga sprutningen i leden, sen sjukhage en vecka och sen får hon gå med de andra.
Närmsta två veckorna dagliga promenader, tredje veckan börja jogga så smått om det känns bra och i slutet på den veckan så kommer veterinären på återbesök. Ser allt bra ut då så trappar vi upp träningen i lagom tempo.
 
Sune fick bli böjd i bakbenen och blev godkänd, möjligtvis någon liten reaktion högt men han är ju rätt rörig när han springer upp så inte helt lätt att avgöra. 
Nästa steg är att sadelutprovare kollar sadeln, ev behöver den bytas helt då han byggt sig en rakare överlinje och så ska Karin passa på att få honom röntgad för cystor i bakknäna när veterinären ändå kommer på återbesök för Starlight. Sånt är bra att kolla på araber.
 
Veterinären vi haft ute heter förresten Caroline Hajemo och har tidigare jobbat på Husaby, nu har hon mobil verksamhet i Värmland inkl UL och röntgen.
Vi är jättenöjda, hon är kunnig och trevlig, bra med djuren & punktlig och för oss som känner oss så trygga med Husaby så är hon ett toppen-komplement.
 
Firade med att äntligen ta tag i blominköp till trädgården.
Bl a prydnadsgräs som jag nu lärt mig övervintrar och ska
alltså INTE slängas på hösten...
Nu ska vi allt ha oss en fantastisk midsommar, oavsett utlovat regntråkväder!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar