Stall Vall

onsdag 17 maj 2017

Ride it like a DJ

Ååh vilken bra träning vi hade igår! Det har vi iofs varje gång vi tränar, går ju alltid därifrån lite mer utvecklade oavsett hur mycket eller lite.
Vädret var lite svajigt och eftersom jag skulle åka iväg till Anna så orkade jag inte engagera Andreas i filmande, han får komma när hon är hos oss nästa gång istället.

Vi fortsatte med the never ending lösgörande arbete, grunden till allt. Att få S att trampa under sig lika mkt med båda bakbenen genom att vända med framdelen först på volten och inte välta inåt med baken. Kontakt med yttertygeln och ledande tygeltag inåt, tänka sidvärtes då och då, peta ut baken med inner skänkel och samtidigt få henne att tänka fram, inte sega till när det blir lite jobbigt.
Detta i kombination med att försöka få med allt fr min lista på grejer jag behöver skärpa till min sits med. Det är banne mig raketforskning och hör sen!

Höger varv är svårast och jag kan inte sluta rida en sekund för då är hon superkvick med att falla ur ramen. Vilket händer titt som tätt eftersom jag är långt ifrån så duktig så jag klarar att hålla ihop oss men oj vad vi kämpar och framförallt S.
Hon är så himla duktig och på slutet fick Anna oss att trava med rörelse genom hela S kropp, vilken skillnad. Jag fick verkligen komma ner i sadeln och det blir en omställning att hänga med i det nya större men bekvämare gunget att följa med i. Häftigt.

Vi jobbade även med övergångar från galopp till trav, måste komma till ridning direkt. Eller ja, aldrig sluta rida alls men det är svårt att hitta den där överlappningen som behövs.
Måste blir som en DJ som fadear ut en låt och tonar in den nya. Sömlöst. Där har vi massor med jobb och det är bara att träna på, nån övergång blev bra men sen tappade jag det några steg senare.

Efter igår har jag ändå riktigt stort hopp om att vi kommer en dag komma till rätt fin gummibandsharmoni. Anna tyckte även det märktes att jag hade mer koll på bogarna redan sen förra träningen och att S var ännu mer på noterna så återigen - kvantitetstid på ridbanan ger resultat.
Jag älskar att träna och i sommar tänkte jag nog försöka boka en intensiv-vecka med Anna och köra typ 3 träningar tätt men jag uppskattar även att ha ett par veckor emellan till vardags och testa runt själv. Köra samma övningar med Annas röst i huvudet men hitta känslan, tappa den och leta upp den igen i sin egen takt.

Herregud vad det är roligt att rida!

Inga bilder från igår men varsågod, här kommer film på studsmatte-G som är ganska avslöjande att balansen behöver tränas upp. Inte bara brallorna som är fladdriga :D


Just det ja, kan inte säga att jag märkte någon direkt skillnad i sadeln efter osteopat-besöket men S kändes lite med tillfreds igår, svårt att veta exakt vad det beror på men kanske tyckte hon att jag var mer jämn i sitsen.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar