Stall Vall

tisdag 16 maj 2017

Komplettering av skärpningslistan

Jag var ju bra sliten på söndagskvällen alltså. Inte för att det egentligen var slitigt i helgen, det var en friktionsfri och artig grupp ungdomar men det är mentalt uttröttande att vara iväg, dessutom då jag var i Tranås tors-fre också. Mycket flängande.

Så jag släpade mitt trötta, träningsvärkiga och dåligt humöriga jag till stallet för ett dressyrpass på Starlight som planerat. Är ju rätt dåliga förutsättningar så jag var inställd på att det fick bli vad det blev, inga krav som inte orkar uppfyllas. Inte värre än att vi bara kunde jogga runt och hålla oss raka så hon fick motion i a f.

Men fina lilla Lajtan är ju så rolig att rida så det slutade med ett 50 min långt pass (ovanligt långt ridbanepass för oss) innehållandes träning på allt på min sitslista plus kompletteringarna nedan, hålla bogarna på plats, diagonaler utan handbroms och kospark och avslutades med att rida igenom LB:1-programmet 2 ggr.
Vi har långt kvar, om ens möjligt, till att hon ska vara så där gummibandsflexibel i övergångar och tempoväxlingar men ett framsteg var ändå att hon hajade grejen med att öka på diagonalerna. Betydligt med tryck i steget så kan jag lära mig gunga med i takt och inte störa däruppe i sadeln så ska nog de sura öronen försvinna också. Baby steps!

Insåg att jag missat några viktiga saker på listan häromdagen. Ridning är verkligen en sån där härlig sport där ju mer man utvecklas i den desto längre blir listan på saker man behöver jobba på.

Here we go: 

- UPP MED BLICKEN!! Sluuuta titta ner på hästen hela tiden, jag blir galen på mig själv.
- Förbättra handställningen, inga hängande handleder som bryter linjen fr bettet via tygeln. Syns så tydligt på filmklippen fr förra passet. Dålig vana som jag måste arbeta bort.

Hösilage är tråkigt, nu är det det pyttelilla gräset som kommit
upp i hagen som gäller.
Denna vecka blir lite soft då vi tävlar Vasaritten på lördag, igår skulle jag kört en kortare travrunda men orkade inte byta stigbyglar till korgarna och vill inte rida med vanliga (ej säkerhets) stigbyglar så vi tog en promenad med lite jogg för hand. Hon är så fin!

Ikväll blir det Anna-träning och Andreas följer nog med och filmar. Jag var hos osteopaten igår och hon hittade direkt vilken kota det är som varit låst sen i höstas så det blev fixat och så rätade hon ut mig där jag var lite sned. Kände skillnad redan när jag gick därifrån, lovar mig själv att inte vänta så länge nästa gång jag misstänker att det är nåt mer än bara muskulärt. Blir spännande att se om det märks nån skillnad på min sits idag, S kanske plötsligt blir suuupernöjd hehe.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar