Stall Vall

onsdag 19 april 2017

Toppform

Var tvungen att kolla tillbaka i bloggen för att se vad jag gjorde senast jag skrev, dagarna blir helt konstiga när det är långhelg. Kom fram till att det inte var så mkt i alla fall. Så summerar lite medan jag försöker hosta fram ett hästpälsstrå som sitter fast o kittlar i halsen. Det fälls hysteriskt mkt nu.

Ramlade ju ner en massa snö på långfredagen så igångsättning fick vänta till lördagen. Olivia var med till stallet och tömkörde/släppte lös Ice på ridbanan. Hon var seg och helt oengagerad (Ice alltså) men det var mysigt att se de där två hitta på nåt igen. Ice ska få följa med ut som handhäst och få sträcka ut lite igen, sen kommer hon nog igång mer. Efteråt tog jag och Karin en promenad med Starlight och Sune.


På söndagen var Karin snäll och tömkörde Starlight åt mig medan jag och familjen var och firade min mamma i Ed och i måndags skrittade vi ut med skimlarna runt sandgropen. Soft uppstart alltså.

Igår dressyrade jag både Starlight och Sune. Med Sune fortsatte jag med inramning av framförallt högersidan, och tycker han var med på noterna snabbare än sist jag red så Anna-träningen Karin hade i söndags hade nog landat lite i skallen på honom. Han fick tokspel en sväng när grannhundarna skällde som tokar och en jordbruksmaskin dundrade långt bort, blev smattrande näsborrar, hööög arabsvans och passage-spring i benen men annars lugn och stabil.

Starlight fick jogga runt och lösgöras, hon kändes inte lika mjuk och bärig som hon brukar så var nog lite stelt efter tävling och vila. Hon behöver nog promeneras och stretchas lite mer närmsta dagarna efter tävling, sen vila. I alla fall nu när det varit en rätt kall vår.
Jag blir ju alltid lite fundersam när det inte känns som det brukar men lät bli att tänka på det, dels för att det var första dressyrpasset sen tävlingen men också för att vår kära ET-Cilla ändå var inbokad idag så svar på formen skulle ändå komma.
Var lite nervösare inför utlåtandet än jag skulle varit om gårdagens pass skulle känts top notch men tack o lov var domen - toppform! På båda skimlarna.

Faktum var att båda två var mer loss i kroppen och avspända än de vanligtvis brukar vara så en 5-milatur verkar ha gjort gott. Eller så var det skakandet hos veterinärerna som släppte loss spänningar. Lite laser och småfixande på några ställen men inget nytt eller konstigheter.
Snacka om totalt lösgörande för vårt psyke!


Nu laddar vi för 80km på A9-ritten, tjoho!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar