Stall Vall

lördag 1 april 2017

Härlig helg!

Ligger i sängen I TID efter intensiv och s å  h i m l a rolig helg.

Började med att gå upp tidigt som fn på fredag morgon och dressyra Starlight och Sune på ridbanan. Sanslöst ambitiös, don't ya think. Det var ju minusgrader på torsdag morgon när jag tänkt rida och ville inte ha orastade odjur när vi skulle rida på lördagen. 
Nu minns jag inte i detalj riktigt hur det gick men har för mig att Starlight fick träna på liknande sätt som måndagens dressyrträning och Sune körde jag bara basicgrejer med. Alla gångarter, försöka hålla oss raka, lyssna på sits o skänklar, start, stopp och framåt osv.
Det gick bra med båda, Sune är riktigt skötsam och jag hoppas hoppas hoppas de där vidriga brallningarna håller sig fortsatt borta. 



Jobbade sen halvdag tills Carro kom och så samåkte vi till dressyrclinicen på Equality Line. Jag gillade tyska OS-ryttaren Helen som höll i den, hon sa bra grejer som att hon vill få fram nosen på första hästen så den inte krullade ihop sig bakom lod och att man måste våga och tillåta misstag, låta hästen röra sig fritt m m. Räknar kallt med att Carro kommer göra ett ingående inlägg som jag kan länka till istället.
300 spänn kan jag däremot tycka är rätt dyrt för att titta på 1,5h privatlektion av 2 ekipage. Det var lite svårt att höra vad hon sa och det blir rätt så odetaljerad/oavslappnad dialog när föreläsaren pratar engelska och det inte är hens modersmål. Tror ryttarna hade lite svårt att veta vad hon menade ibland också. Men det var intressant och oavsett så fick ju jag och C äntligen ses. 

Man vet ju aldrig hur det blir när man träffas irl efter att bara läst någons blogg och chattat (och wordfeudat) men det var instant like och vi pratade i princip oavbrutet om allt möjligt. Det finns ju faktiskt annat i livet än hästar. Whaaat, blasphemy!! Men jag är inte förvånad, båda skriver som vi pratar så vi är samma personer live som i skrift.


På lördagen bestämde vi att ridbanan var mer givande än uteritt så C kunde få känna mer ordentligt på Starlight. Det tyckte kanske inte S så hon hade handbromsen i mestadelen av passet och C har fått en rubiks kub att lösa.
Viktigt att komma ihåg är att S inte ridits "på riktigt" av annan ryttare än mig sen 2013 (innan dess Karin fram till 2008) och hon är en häst som reagerar på nya saker med en dra åt hvete-inställning först och ett ja okejdå efter ett tag så att få henne att slappna av med en heeelt ny ryttare första passet är mycket begärt. 
Jag hade hoppats på att hon skulle vara sådär chill som hon faktiskt blivit mer och mer för varje träning men så var det inte fick jag lära mig. 
Det var spännande att se henne under annan ryttare och får hon lära känna C mer så är jag säker på att hon kommer koppla av ganska snabbt. 
Men om hon nånsin kommer fixa ett dressyrprogram utan någon form av ifrågasättande det vete tusan, jag har massor av jobb kvar där och äntligen en fungerande ridbana att jobba med det på. Carro blev iaf mer triggad än avskräckt så de kommer mötas igen. 

Är så glad att Carro kom hit och vi kommer definitivt ses fler gånger, både här o där.

Söndag
 
Ja idag har det inte varit mindre intensivt. Var i stallet 7.15 och kom hem 11.30, VART TAR TIDEN VÄGEN? Red visserligen ett varv på galoppvägen som tog 1,5h men ändå.
Var en rätt oskön tur. S var studsig o tittade i skogskanterna efter farliga saker och på 1/3 av vägen hade de SPORADISKT fyllt igen hålor m krossgrus. Jättebra tycker jag, då går det ju att rida ändå (helt värdelöst när hela vägen är grusad) men ve och fasa x 1000 tyckte S som trodde det var brinnande lava och hoppade jämfota/tvärnitade i ca 2 km.

Hon avslutade med att kissa på stallgången vilket är jätteovanligt så hon var alltså pigg och kissnödig = förklarar till viss del drygbeteendet. Pluttan. Gick ändå i mossan både ut och hem men är man pigg så kopplar man inte alltid av o känner efter.
 

Efter avsvampning av svettig tur så fick det bli nakenpremiär i solvärmen. Det rullar vi på, skål!
 

Efter stallet och lunch hemma smet jag iväg till Sörmon för ett funktionärspass i insläppet på MSV B:2-klassen. Nu får det bli lugnt på ideellt arbete-fronten ett tag så inte familjen börjar titta snett på mig.
Kom hem och gulle-Andreas hade bytt däcken på transporten. Sen var jag hantlangare när han installerade kameran i transporten. Äntligen! Vi har skjutit på det i nästan ett år men nu kan vi kolla på hästarna hela vägen till Herrljunga (om vi vill, så himla intressant är det inte).
 
Tummen upp! (de pekar INTE finger)

Sen grillade vi korv och jag och Olivia kollade sista Hunger Games-filmen.

Weekend successfully completed!

/G






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar