Stall Vall

tisdag 14 mars 2017

Mer träning och realistisk dressyrdebut

Jag tror jag går och drar på nån liten förkylning har jag insett, är lite suddig i huvet, nyser, fryser och varm om vartannat och har lite ont i halsen. Men är så lite så jag inte känner mig sjuksjuk.
Ska iaf bli skönt med stalledig kväll och hålla mig inomhus.

Igår tränade vi!
Det var skoj skoj och svårt. Vi fick jobba med bakdelsvändningar på slutet och tjena, det var ju skitsvårt det. Rent teoretiskt förstod jag precis vad Susanne förmedlade, men till att få hjärnan och sen kroppen att få Starlight att förstår vad vi ville var näst intill omöjligt. Men några ggr glimtade det till och då kändes det helrätt. Ge oss några tillfällen till att träna på detta så ska vi nog hänga med.

Karin glänste med Zia tills hon fick inbördes kommunikationsproblem hon med, i andra varvet.

Vi jobbade även med övergångar mellan galopp - trav - skritt - galopp osv. Våra hästisar har en tendens att vilja springa ifrån oss i övergångarna ner till trav så där har vi en del uppbromsningar att jobba på. Inte lätt när ens kropp gärna fladdrar iväg samtidigt. Sånt måste jag träna på själv, vara i egen bubbla med min häst och nöta för att det ska sätta sig.

Överlag tycker Susanne hästarna ser finare och mer balanserade ut för varje gång vi tränar så det måste vi ju vara nöjda med. Och kan bara hålla med, det är verkligen spännande med regelbunden långsiktig träning. Plötsligt kommer man på att jösses, det har ju hänt en massa grejer sen man började.

Tittade lite på vad Sörmon har för tävlingar framöver och hittade en tävling Kristi himmelsfärd 25/5 som jag hoppas komma med på.
Den känns som rimligt långt bort för att vi ska kunna lyft oss så det ska kännas värt att våga.
Som jag skrev till en kompis - till dess bör jag väl kommit ner i sadeln och jobbat bort några kosparkar från diagonalen.

Hoppet är det sista som överger en!

Nöjd med att ha kommit på att mina fina stövlar som hängt
i garderoben i sin påse hela 2016 äntligen får komma ut och
användas igen. Hade liksom glömt dom i allt elände förra året.
Annars var gårdagen en inhandla-hästmat & strö-tvätta-bil-dag. Hallunda Stables service är är outstanding, maten stod utanför dörren när jag åkte till jobbet, bara att slänga in i bilen och swisha över betalningen. Grymt!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar