Stall Vall

måndag 20 mars 2017

En stor sten

Det var det här med att blogga. Inte min grej just nu uppenbarligen. Hästeriet har känts tungt ett tag, händer varje år vid den här årstiden och ändå glömmer jag varje år bort hur det brukar vara. Men min riktiga dipp-period har förskjutits de två senaste åren och är nog därför jag nu är förvånad i januari och februari att det känns så motigt. Den här snölösa vintern har väl gjort sitt också. Mörkt, hårt och knöggligt. Tur jag har Görel annars vetti sjutton om jag ens tagit mig upp i sadeln sista tiden.

Sedan har jag ända sedan förra hösten  då Zia behandlades i sin kota nojjat över den. Gallan kommer och går och jag inget förstår. Ingen annan heller för den delen så är ju inte jag som är trögare vilket ju är skönt i alla fall. Hon har känts jättefin och speciellt i dressyren sista månaden har vi tagit oss till en ny nivå med hjälp av Susanne. Ändå har jag inte kunnat slappna av och vågat tro på att det är bra. Det som behövdes  för att lugna mig var veterinär Caroline, en ny bekantskap för oss. Hon har jobbat på Husaby vilket ju känns bra. Hon kom upp i fredags morse och böjde Zia runt om och kollade henne på volt. Var kanske inte de mest optimala arbetsförhållandena då Zia först var helt galen på ridbanan och det gick inte att se alls hur hon rörde sig. Jag skrattade lite nervöst och sa att Zia som ju annars är den lugnaste hästen i stallet. Helt onödig kommentar för vad ska hon nu tro om resten av djuren på Stall Vall? Vi fick plegga henne för att kunna se ordentligt och sen fick Caroline göra böjprov med lite olika fordon som körde förbi på vägen där vi stod. Inte direkt som på hon är van vid på Husaby. Det blåste halv storm också kanske ska tilläggas. Men resultatet var väldigt tillfredsställande. Zia var klockren både på böjprov och volt. Så fantastiskt skönt!

Sune vilar sig i form. Har snart vilat 2 månader, jag hinner inte med och han har varit riktigt jobbig att rida så energin har inte heller funnits för honom just nu. Vi får se när vi lyckas kicka igång. Jag räknar med en rätt jobbig igångsättning.

 
/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar