Stall Vall

måndag 13 februari 2017

Nöta, nött, nyttigt

Träningsmåndag idag och den här gången blev det en egen lektion så vi passade på att träna programlinjer. Det behövde vi kan man lugnt säga och Starlights lydighetsträning  fick sig en kickstart. Damn, hon gillar inte att bli ombedd att göra saker i ridningen. Men att upprepa saker konsekvent är tricket och det blev bättre och bättre.
Vi red raka serpentiner, d v s massor av vända över ridbanan, gjorde halter fr trav, halter på medellinjen, 15-metersvolter i trav och galopp. Nöta nöta nöta, då blir hon fin och mer samarbetsvillig.


Har inte bestämt mig gällande pay and riden 5/3 än, ev släpper jag tankarna på skarpt dressyrläge tills ridbanan går att använda igen. Mkt lättare att jobba effektivt. Behöver få kvantitet på dressyrarbetet men samtidigt är det ju inte blodigt allvar heller så kanske bra att bara göra't. Drar mig nästan mest för att knoppa manen.

/G  


8 kommentarer:

  1. Haha, ja manen är det värsta... Fick lite ångest nu också, jag borde också träna på programlinjer.. Har inte ens ridit igenom något ännu och jag ska tävla på lördag. :| Men, leva i förnekelse är okej det också, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Egentligen skulle jag nog våga vara rebell och strunta i att knoppa men hon har en fin hals som förtjänar att synas så jag får väl ta tag i det ändå. Trots att jag är kass på det.
      Lycka till på lördag (linjerna sitter säkert i ryggmärgen, till skillnad från oss amatörer :S :D).
      /G

      Radera
    2. Ja, dilemmat! Sno ihop lite fulknoppar, ingen som ser på håll ändå! :D
      Haha, I wish! Jag om någon är amatör. :D Hästen är riden 6 månader totalt av sitt 13:åriga liv, och jag har inte ridit sedan jag var 13. Detta, tillsammans med ingen programridning, kan det bli något annat än katastrof? ;)

      Radera
    3. Haha okejrå, då kanske lite linjeträning är bra. Om du tänker katastrof så blir allt resultat som är bättre än det bra! #halvfulltglas :D

      Radera
    4. Haha, ja, om vi säger såhär... OM Snoken fattar höger galopp någon gång under dagen ser jag det som en enorm seger. ;) Men, eh, utmana sig själv osv.... :D

      Radera
  2. Haha, vad roligt att läsa för jag tänkte faktiskt också på knopparna häromdagen när jag funderade på om jag skulle anmäla mig till en dressyrtävling med en av ridskolehästarna... Jag kanske borde oroa mig över ridningen istället xD

    Tack och lov för att min lille Kotte kommer ha jääättelång och tjock man som jag kan göra en inbakad fläta i istället, när han blir stor och ska ut på tävling! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tycka att ridningen borde vara fokuset ja :S Inbakad är om möjligt ännu svårare än knoppar, jag är född utan hårfixargen. Mina föräldrars fel :/ :D

      Radera