Stall Vall

söndag 12 februari 2017

Häst, häst, hö

Ooh vilken frisk luft man fått den här helgen. Kallt, snöigt och strålande sol, inte illa alls.

Jag är ganska bra på att koppla av, stänga ner och somna i soffan när jag har möjlighet. Men att koppla av hjärnan, sluta tänka framåt och inte vara ett steg före är jag riktigt kass på.
Leva i nuet liksom. Blir provocerad när det pratas om "att lära sig leva i nuet". Måste vara det absolut sämsta rådet till en stackars vilsen sliten människa som troligtvis har prestationstress också (nu pratar vi inte om mig längre alltså), att nu ska du leva i nuet, då blir du lycklig vettu.
Fast vad vet jag, kanske är jättekloka insiktsfulla råd på såna där lyckoföreläsningar. Konstigt bara att med den mängden såna som det finns och böcker som det säljs så ökar ändå sjukskrivningarna i rasande fart. Hm nånting som inte stämmer här.

Aja, det blev ett litet sidospår där till min egentliga poäng som var att jag upplevde en kort stunds leva-i-nuet-lycka med Ice igår! Visst sörrni, sånt går nog inte att lära ut utan kan bara upplevas individuellt. Undrar om det är en barnkänsla? Barn lever ju verkligen i nuet. Herrej-lar vad de lever i nuet, det är verkligen nu och inte sen som gäller...pheuw. Förutom när de försöker slippa göra något, då är det väldigt mkt sen. Men nu stack jag visst iväg igen.

Jag tog iaf en promenad med Ice igår och tog på hjälmen så jag kunde rida lite också. Barbacka och med grimma o grimskaft. Det är lite grann som att hon lyser upp när jag hoppar upp, det blir lite med liv i steget. Hon är en väldigt lämplig storlek att balansträna på, stadig och liten så man sitter bra däruppe och slår sig förmodligen inte så mycket om man ramlar av.
Vi travade och hon slog över till galopp och taggade till så hon började bralla. No no no, jag satt löst där men det gick bra och vi travade vidare, tänkte longera henne på ett bra ställe i skogen så hon skulle få galoppera av sig lite men det blev att vi travade i den låga mossan istället. Hon var supergo och skuttade t o m över några lite högre mosskullar. Så det blev ett litet gympapass.
Och jag skrattade högt för mig själv åt vad störtskön hon är och vad roligt det var och insåg att oj vad det lyckobubblar i mig. Det kanske är därför Ice kom till oss, för att få mig att vara mer som ett barn med en ponny. Så jag ibland får leva i nuet.

Har redan hunnit planera att jag ska ha hackamoret på nästa gång så jag får lite lättare att styra så hejdå nuet.

Svår selfie-vy. När jag lutade mig framåt så sa skänklarna åt
Ice att börja gå. Fick lägga upp dom framför bogbladen så
de skulle sluta prata med henne.
Efter Ice-turen kom Helena och Calle för en längre runda med mig och Starlight, de börjar bli riktigt vana vid varann nu. S är väldigt nyfiken på den där gula alltså. Vi var ute i 2 timmar och körde alla gångarter lite blandat. Calle är inte igång helt än så vi anpassar tempot helt å hållet efter hans ork. Han taggade till oroväckande mycket när vi passerade Trossnäs fältrittbana hehe. Oklart om Helena har tänkt sig en sån karriär med honom. Starlight gör allt hon kan för att undvika hindren när man passerar så ingen risk att vi råkar hoppa nåt där inte.
 
Starlight kändes mjuk och fin i traven men vidrig i galoppen, riktigt kort kort rygg och tvärnitig. Pigg som tusan men med handbromsen i, the worst. Är så obekvämt att sitta på då. När hon är på det humöret så behöver hon galoppera en stund innan hon slappnar av, slutar leta läskiga saker vid sidan om vägen och bara rullar på. Men det tar vi nästa galopp-pass istället.

Spennande.
 
Fastnade själv på bild för ovanlighetens skull.
När vi kom tillbaka så hade Ice höleverans kommit, bra tyckte Starlight som fick stå och äta medan jag klädde av henne. Jag var själv så bar upp den bit för bit i Ice gamla sönderbitna täcke. 12 rundor upp på loftet blev det, riktigt bra träningspass för både ben och armar. Varvar så klart sida att bära med så jag blir liksidig! Oskar kom med briljanta förslaget att vi borde erbjuda stallet som gym till folk. Smart! Meeen då blir det ju inget stalljobb kvar till mig och då måste ju jag börja på gym. Noohoohooooo :O

Hey hey hay!
Avslutade lördagen med att bli bjudna på hemgjord kebab hos vänner. Gud vad jag älskar att vi har vänner som har matlagning som hobby.

/G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar