Stall Vall

onsdag 15 februari 2017

Det här med knoppar

Vi ramlade in på manknoppning inför tävling i ett par inlägg bort och en kommentar var att egentligen borde ens fokus vara på ridningen och ja ehum, det borde den ju vara.
Ska jag gå till mig själv så handlar det nog om att eftersom jag inte är så bra på att rida och Starlight inte är en bjussig lättriden häst så känns det som att hon åtminstone kanske borde se välfriserad ut.
Lite töligt och komma på tävling och vara sämst i alla kategorier. Nu finns det ju dessvärre bildbevis på att vi är det men det finns bara en väg från botten och det är UPP!

På håll tänkte man inte på dom, hoppas jag.

Nästa gång kanske jag ska knoppa dagen innan och ta ur
lagom till tävling. Är ju viktigt att vara unik nuförtiden.
När jag letade fram bilder till inlägget så snubblade jag över filmen från vår första och hittills enda dressyrstart, hösten 2015 i Åmål. Det är riktigt pinsamt dåligt, jag är såå nervös och Starlight jättespänd och sådär inte lydig som hon inte får vara om det ska funka. Susanne sa det igår (och Anna har säkerligen också sagt det) att S är en häst som måste ridas hela tiden under ritten, går inte att åka med en sekund. Hennes reaktion när jag ber henne om nåt är:
- VA, vad vill du?!
- Jaha, vill du att vi svänger?
- Här? Jag tänker att jag bestämmer att vi gör det om några steg.
- Vaddå NU?? Kospark eller sura öron eller piskande svans eller alla tre samtidigt.
Ganska ofta tror hon att svaret på alla mina frågor är galopp också.

Detta tränade vi på igår och det blev så mycket trevligare och positivare när vi konsekvent gjorde samma övning om och om igen, hon är ju lättlärd när hon väl slappnar av och vi pratar med varann på rätt sätt.

Filmen fick mig väldigt sugen på revansch, kan vi få runt 54% för en sån bäng ritt så ska vi banne mig ta oss över godkänt snart. (Vill man se ritten så finns den i ett inlägg fr hösten 2015, sök i kategorin tävling eller på bloggens youtube-sida, mer än så tänker jag inte hjälpa till med att hitta den ;)).

/G

2 kommentarer: