Stall Vall

tisdag 24 januari 2017

Stora stenar i Storfors

Äntligen äntligen ÄNTLIGEN!
I lördags var jag iväg till Storfors och red med några i klubben, vi är ett gäng som satsar på att vara med i Lag-SM och försöker träna ihop då och då. Satsningen drog igång förra året men vi vet ju alla hur den gick för mig o S och senaste träningen kunde jag inte vara med på så detta var första.
I Storfors var vägarn snöiga och isiga så ritten blev tokmkt över min förväntan, äntligen fick vi galoppträna. Helt fantastiska vägar, lagom kuperat och vädret var perfekt.

Starlight var lite stissig i början men klart coolare än hon kan vara, vi höll oss längst bak ifall det skulle bli en massa brallande och hon var rätt ok med det och låg inte och pressade i de andras rumpor allt för mkt. Hon var cool med det mesta förutom jättestenar. De hade hon koll på, rätt vad det var skuttade hon åt sidan eller stannade till och jajemen, då var det en stoooor sten inne i skogen. Av alla grejer man kan vara rädd för...

Rundan blev 35 km och snittfarten ca 13,5 km/h och S hade massor av energi och ork kvar. Hon kändes så lätt och stark och ville galoppera hela tiden, även när de andra travade. Jag försökte få henne att trava med men det blev bara taktande, så då hamnade vi så klart lite efter och då kom det ännu mer taktande så hon fick ligga och galoppera långsamt bakom istället. Nöjd häst.

Ritten var sån release på många plan, jag kom iväg lite längre bort än vanligt, S fick en välbehövlig urblåsning och vi fick ett kvitto på att skrittklättringsrundorna och alla turer till ridhus gjort väldig nytta i brist på bra underlag och jag fick en långritt i kroppen. Det har jag liksom glömt i frustrationen, att jag också behöver vänja kroppen. Den har jag haft redig träningsvärk i senaste dagarna kan jag säga. Trots att det är hästen som tydligen gör jobbet. Märkligt ;) #jerringdrama


Jag har ju tvekat och nästan bestämt mig för att rida Sämsholm i april istället för Pålsboda i början av mars men efter helgens lyckade träning så har jag ändrat mig igen. Det får nog banne mig bli en T50 i Pålsboda ändå. Om det inte är åska, drivis o broddunderlag, då vill jag inte vara med. Skulle inte förvåna mig ett dugg om vintern väljer att dra in över landet Sverige runt den tiden. Why not, vädret är ändå upp o ner.
 
Varför jag väljer T50 istället för CR är för att jag inte orkar behöva tänka på minimihastigheten, tycker det är döööden att behöva skritta 1/3 sista slingan för att det gått för fort på första. Inte för att jag har tänkt rida som att jag stulit hästen men att rida på 13,5 km/h istället för 12-12,5 kan göra en skön skillnad mentalt när man sitter på en häst som bara vill fram fram fram.
 

I söndags fick S vila och Ice fick en klättringspromenad med mig och Andreas och igår åkte jag och Karin till ridhuset med Starlight och Sune. Starlight skulle mest få joggas omkring och mjuka upp sig men Karin fick nåt ryck när vi kom fram och ville hoppa (say what now?) så vi ställde upp ett litet kryss och några travbommar. Starlight hoppade mjukt över det låga hindret och travade riktigt fint över bommarna (brukar vara lite röjigt och helst hoppa över sista bommen) så hon kändes i fin form.
Sune var superduktig förutom att han brallade rätt vilt efter vissa hopp, Karin var fasen skitgrym som satt kvar och dessutom vågade hoppa fler gånger. Och hon påstår att hon är hopprädd.
 
Idag har hela hästgänget blivit vaccinerade och Ice fått en 30-minuters mosstrampningspromenad så nu blir det ett par vilo/lågintensiva-dagar innan vi kör på igen.
 
Taggad!
 
/G
 
Ps. Starlight, skador godkänns ej under 2017 så det är ingen idé att du försöker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar