Stall Vall

söndag 8 januari 2017

Söndag (och några andra dagar)

Och där var det slut på helgen och helgerna. Poff borta bara sådär.
Den här veckan började fint med träning sen på tisdagen så pucklade Starlight och Zia på varann så blodet sprutade från båda vid em-maten. Va blire?? Starlight brukar bara varna så de andra håller sig undan och Zia brukar ALDRIG tjafsa tillbaka mot sin storasyster-idol. Men nåt var det i luften. Eller på marken snarare kanske för det hade kommit snö och det har det ju inte varit mkt i vinter hittills. Blåste hela dagen gjorde det också så då brukar de vara taggade. De verkade ok iaf, ingen var halt så vi skrittade ut som planerat. Ice var med som handhäst och var skitdryg o Starlight surade på henne hela tiden. Sune var som en studsboll så Zia var den enda som var som folk.

Jag är lite dagvill men tror att det var på torsdagen sen som jag tog en promenad med Starlight, hon var fint läkt på sitt sår bara lite lite svullen och småvarm.

Med snön som lyser upp så behövs inte pannlampa i skymningen.
På fredagen kom Pär och skodde om alla så nu har de fräscha hovar och nya broddar så de ska klara sig ett tag. Karin och jag tog skimlarna och skrittade ut i 1,40 h. Är kallt nu så jag fick hoppa av och gå en bit efter tag, man blir ju helt genomfrusen av att skritta. Varit frusterad över hästsparkar och taskigt underlag men båda har rört sig fint under helgen så tack o lov var det bara ytliga sår.
Vore ju fantastiskt om man kunde få återuppta galoppträningen nu när det äntligen börjar komma ordentligt med snö.
 
Igår var vi på kalas och firade Arvid. Emil och Olivia var med och lekte med kattunge-Siri, som var helt galen. Hon var smart och tog powernap medan barnen fikade för sen vare på't igen bara.
Supersöt liten störo-kisse <3
 
Efter kalaset så hämtade Andreas barnen och jag o Karin till ridhuset för ett kvällspass.
Har skärpt till mig och plockat fram div facklitteratur gällande ridning som legat o samlat damm under sängbordet i några år + sparat lite intressanta länkar på facebook fr olika clinicer så nu måste jag börja praktisera dom också. Dvs mycket fokus på sitsen och lydig Starlight (som i att inte ifrågasätta och bli förbannad när jag ber om något för att sen tycka att okejrå, det kan vi väl göra då).

 
Idag blev det en promenad i mossan med Ice för att sen åka iväg med Starlight till Helena för en ridtur med henne och Calle. Blev en himla mysig skogsrunda som var ganska off road och klättrig, det gillar vi. Fick hoppa av och promenera idag med för att få igång cirkulation. Vi avslutade rundan med att jag och Starlight galopptestade travträningsbanan som Helena bor granne med och underlaget var riktigt bra. Så bra så jag och Karin åker dit på söndag och galopptränar på riktigt.
Hade hackamore idag och det är ingen höjdare att galoppera med det, får en häst som lägger sig i händerna och blir stark på ett trist vis så jag testade ett varv bara. Håll tummarna för att underlaget håller sig en vecka till och att det t o m kommer mer snö. Vill få häst redo för rolig tävlingssäsong.
 
Apropå tävlingssäsong så har jag på em suttit och tragglat med att få in hästarnas vaccinationerna i TDB. När poletten ramlade ner efter div svordomar och hjälp av vänner så var det riktigt lätt så nu är de startberättigade. Eller ja, Starlight iaf, Ice måste få dispens för sin medicin noterad men det är inget jag fixar förrän jag vet om Olivia vill starta nån CR alls i år.


Fick pannkakor av Andreas när vi kom hem (Emil var med till Helena och hängde med William). Älskar mat serverad, med mammas blåbärssylt och kokosflingor så det blev lite tuggmotstånd :)
 

Imorrn ska jag ta med Ice till kliniken för riktig tandkoll, hon började pilla och lämna kvar hö för ett par veckor sen så vi behöver kolla så det inte är nåt galet i munnen. I övrigt är hon precis som vanligt och äter glatt upp den uppblötta müslin hon får så vet inte vad det kan vara annars. Hon blev pillig innan medicinen så den bör det inte vara. Knas knas, håll tummarna för att det inte är något dyrt.

På återhörande!

/G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar