Stall Vall

söndag 15 januari 2017

Plus trots minus

Nu drog det iväg igen så rubriken i utkastet stämmer inte riktigt för tillfället. Var för jäkla kallt i helgen men nu är det 6 plus istället. Mest ambivilenta (orkar inte googla stavning) vintern jag kan minnas.

Några plus ska skitunderlaget i a f få. Starlight har fått en mycket bättre skritt och alla turer till ridhuset som innebär att hon får galoppera har gjort att de blivit riktigt bra kompisar, ridhuset och hon.

Ice är dessvärre inte till nån hjälp med skritten när hon är med som handhäst. Så otroligt seg skritt, jag döööör vad frustrerande det är. Men jag får bra träning i överkroppen av att försöka dra med henne. Tänk positivt!
Jag tog en två timmars skrittrunda med hästarna i lördags, kallt som f-n, fick hoppa av och gå på hemvägen. Ett par korta ställen funkade för trav och då lyste de upp och sprang glatt på med öronen framåt.


På söndagen åkte jag till ridhuset med Starlight som fick galoppera en del, det var uppskattat. Klippningen är också uppskattad, även om den är osnyggt gjord, och nu svettas hon betydligt mindre.


I måndags var det träning för Susanne igen och det gick bra men shit vad mkt sämre jag rider när det är kallt. Kniper ihop hela kroppen och fingrarna domnar bort innan cirkulationen kommer igång.
Starlight tyckte det var jobbigt med sidvärtes på långsidorna i vänster varv, bakdelen innanför spåret kombinerat med utåtställning, men blev fin av jobbet ävenom hon fick kämpa lite med galoppen. 

Idag blev det en ny tur till ridhuset efter vila igår och nu var det stor skillnad på galoppen, mkt stabilare och lugnare, hon orkade tänka i hörnpasseringarna och på volterna och vila mer på stegen. Härlig känsla och senaste veckorna har hon rundat till sig i musklerna lite mer så nu börjar arbetet visa resultat på flera plan.

/G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar