Stall Vall

onsdag 11 januari 2017

En bra hästdag

Onsdag already och inser att jag har ett utkast från i måndags liggande i bloggen så får väl ta det därifrån och rubriken får ligga kvar.

I måndags var vi på ordentlig tandkoll (gjorde en snabbtitt i början av dec som sagt) och det såg så fint ut så i munnen på Ice, lite småslipning på nån tand bara. Så inte troligt att något i munnen stört henne och orsakar minskat intresse för höet.
Hon äter hyfsat bra i hagen och lämnar mer på natten så min uppskattning är att hon får i sig runt 4-4,5 kg hö/dygn av de 6 kg hon fått. Hon äter glatt upp müslin som hon stödfodras med för att få i sig alla vitaminer o mineraler som behövs (efter noga uträknad foderstat med höanalys m m) och verkar välmående i övrigt så det kan vara så enkelt som att hon reglerar sig själv efter hur mkt hon rör på sig. Så gjorde hon förrförra vintern, då började hon lämna hösilage en period, och när hon går på vårt bete så blir hon inte tjock så hon verkar inte vara en hysterisk matvraksponny.
Så nu får hon minskad mängd framöver så får vi se om hon ff lämnar kvar mat.

Borst och lite em-mat samtidigt.
Olivia följde med till kliniken så de fick kvalitetstid med varann och med mig <3
Jag bävar ju alltid för att åka iväg själv med Ice, alltså utan hästkompis. Vet aldrig hur välvilligt hon går in i transporten när man ska hem och när hon dessutom varit drogad så kan det vara skitsegt att lasta henne. Hon stänger av och blir väldigt fast i marken. Efter att ha promenerat 100 varv på parkeringen för att väcka henne så var det dags och Olivia ville väldigt gärna prova själv vilket jag liiite motvilligt gick med på. Ibland kan det förlänga förloppet en hel del, när hon väl kommit på att hon kan åla sig åt sidorna. Men hon gick bara rätt in med Olivia, inte en tvekan. Fantastiskt <3

Flockbunden som hon är så försökte hon ropa på kompisar även i drogat tillstånd, i de stunderna funderar vi på hur mkt okänd härstamning hon har egentligen. Är hon verkligen 100% häst överhuvudtaget?

Hon försökte t o m gnägga drogad, men munnen uppspärrad av mojängen veterinären sätter in i munnen för undersökningen OCH med verktyg i munnen. Pluttan.

När jag släppt av Olivia hemma, åkt tillbaka till stallet och skickat (hade tydligen skrivit "kickat ut" först haha, näe så jobbar vi inte med våra djur här faktiskt) ut Ice i hagen igen så lastade jag in Starlight och åkte till ridhuset för lite dressyrnötning.
Läste nedan länk på facebook och blev inspirerad så framdelsvändningar har blivit en standarddel av passen nu:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/masterliga-kyra-samlade-zettermans-hopphast-ett.htm

Supernyttigt för att få Starlight mer framåt och accepterande för skänkelhjälperna.
Hon blev alldeles svettig (jag måste ta tag i klippningen nu) och skummet i munnen skvätte i ridhuset. Hade hoppats på mer snö så vi kunde få komma ut o galoppera men nä, blev plusgrader med regn och blåst istället. Den här vintern är så jäkla sämst.
Tävlingssäsongen för distans känns 1000 år bort när man inte kan få träna vettigt. Start på Pålsboda 11/3 känns inte som att den kommer vara aktuell för oss, får nog sikta på Sämsholm istället.

Igår skrittade jag och Karin ut på skimlarna och klättrade en timme, får väl hålla med Karin om att den här vintern åtminstone gett Starlight en bättre skritt, hon kliver på som tusan nu. Inte för att det hjälper när hon blir uppspelt, då är det taktande skritt/trav som gäller. Den sitter i huvet den men trevligt att veta att det finns ett långt steg i den lilla traraben.

Zia och Starlight ser ut som vi känner oss.
Sämsta vintern ever...
Karin konstaterade när hon skrev i stallkalendern att Starlight faktiskt gått 6 dgr i rad, jag trodde inte på henne först men jo det stämde. Är ju mest skritt/klättring, nån promenad och så ett par ridhuspass så då känns det inte så mkt men idag ska hon få vila oavsett.

/G



 

2 kommentarer:

  1. vadå inte pålsboda!? det finns ju lufsa runt- alternativet 42km CR :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha bra där :D Du får läsa kommande blogginlägget där jag efter fantastisk träningsritt ändrat mig igen :-* /G (och tack för tipset att lägga till mina tankar kring CR)

      Radera