Stall Vall

onsdag 7 december 2016

Tack för den, Ice!

Ett mysigt pass i ridhus skulle vi ta i söndags, jag och Olivia. Lite lugnt, bara ha lagom skoj.
Ice tyckte dessvärre det var jätteskoj med mjuk skön mark under fötterna och brallade av Olivia i galoppen så hon blev ledsen, rädd och fick ont i handen. Ja jag vet att det inte är ponnyns fel men åååh vad irriterad jag var inombords. Va fasen, kan hon inte vara lite schysst när vi anstränger oss lite. Vägarna ute är bajstråkiga, bara hårt hårt hårt så man får skritta skritta skritta tills en fryser fingrar o tår av sig.
Och Olli som inte rider så mkt nu, det sista hon behöver är att flyga av och bli rädd. Även om det gått över och handen inte gör ont längre så vet man ju att sånt där lägger sig på minussidan.
Men är mest irriterad på mig själv, klart Ice blir pigg, ridhuset är spännande och stort och vem skulle inte vilja dänga av sin ryttare och bara fri-rejsa den här årstiden liksom. Så det var kanske inte så intelligent att inte själv vara på marken istället för att rida samtidigt. Kanske inte hjälpt men är ju en annan koll då.

Som straff fick hon åka med Sune till veterinären på måndagen när han skulle göra tandkoll. Närå, det var inbokat, skulle ta ett cushingtest på hösten för att se om värdena är högre då än övriga året. I våras var det normalt men hösten 2014 förhöjt så vi ska kolla och jämföra.
Hon tyckte det var mysigt att stå vid Sune när han kontrollerades, nöjd med att bara få vara med och nära. Sen var hon skitpigg på parkeringen när Sune promenerades för att vakna till och kunna köras hem. Hon gick med långa skrittkliv långt ifrån de där sega korta som hon brukar släpa omkring med.


Igår red jag och Linda ut och klättrade med Starlight och Sune och Ice med som handhäst (så klart, mer regel än undantag nu). Hon är fortsatt stabil med detta men tar ibland fel väg runt träd och igår lyckades hon vara så kvick så hon gick två varv runt trädet innan jag hann stoppa henne och fick linda tillbaka.

På lördag är det tänkt att jag och Madde ska rida i deltävling 1 i Vintercupen som turligt nog startar ute hos oss. Blir nog en skrittrunda på nån mil med tanke på underlaget, ååh vad jag längtar efter snö så vi kan få galoppträna igen.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar