Stall Vall

lördag 24 december 2016

Toppenträning!

Tar en liten paus i allt julande och sitter i mitt lilla Harry Potter-kontor under trappan och bloggar lite.
Jisses vad intensivt det varit senaste dagarna. Tyckte jag var så harmonisk och inte alls julstressad men insåg sen att det berodde på att jag helt enkelt förträngt att göra grejer så allt samlades på hög sista dagarna istället. Way to go med att lura sig själv där. Jobbstressad är jag också, närmar sig årsskifte med allt vad det innebär så det får bli en högre växel samtidigt som jag ska vara ledig ett par dagar i mellandagarna. Men det lägger vi åt sidan nu för nu ska vi prata häst.

Och inte vilken häst som helst utan Starlight så klart.
Vi var iväg och dressyrtränade i torsdags. Förra träningen var jag lite kluven efter, Starlight var mjukare men helhetskänslan var att jag inte hade nån vidare koll så denna träning skulle bli intressant. Susanne är ju ny för oss och jag är långt ifrån tillräckligt duktig för att veta om en tränare är rätt för oss eller inte så det får ta sin tid att bygga upp relationen mellan oss. Jag har absolut fått ett bra intryck men det kan man ju få rätt snabbt med folk som är socialt kompetenta, när man sen börjar krafsa lite på ytan så kommer man till substansen.
 
Jag värmde upp lite innan det var min tur och S var på tårna redan från start. Det spöregnade då och då och smattrade på plåttaket så det gjorde inte saken bättre.
Hästen som tränades under tiden hade lite svårt med galoppfattningarna och rusade liksom in i galoppen och ljudet gjorde S superstissig. Jippi, en sån dag tänkte jag medan jag försökte trava på utan att hon bromsade eller sparkade bakut.

Sen blev det vår tur och lilla stumpan var såå duktig och fin och vi fick till ett riktigt toppenpass där känslan stämde så bra med vad Susanne förmedlade. Jag log från öra till öra och hade världens adrenalinrus när vi åkte hem. Minnesnotering på saker jag ska tänka på är att få upp händerna från manken, sänka ytteraxeln och våga rida på framåt när S tycker det blir jobbigt.
Som en bonus hade Susanne filmat ett litet klipp och fotat när vi travade, alltid kul att se och det var ett tag sen det blev några ridbilder eller film.
Formen är ostadig och min putande ankrumpa är tillbaka litegrann så det var nyttigt att se men samtidigt är jag nöjd som tusan, det är bara uppåt framåt som gäller nu.
Men först ska Starlight få en microvila med bara promenader eller möjligtvis nåt skrittpass i 1,5 vecka. Sen kickar vi igång 2017 med dressyrträning varannan vecka fr o m 2/1.
Under vilan ska jag försöka hinna med att dressyra på Sune några ggr, var längesen jag hann med att rida honom och har saknat den lilla spjuvern. Är ju tänkt att jag ska hoppa och rida några pay n jump/rides framöver så vi behöver börja träna.

Min rumpa sticker ut och hon har krupit lite bakom lod (det är hennes grej
och något vi jobbar på att få bort) men det är tryck i benen och hon ser så stark
och härlig ut. Älskar henne så såå mycket!
Efter träningen tog julfixet vid igen, 2 kg köttfärs skulle bli köttbullar. Lyckades gnugga mig i hela ansiktet efter att ha haft chili i händerna så det brände hela kvällen. Klant. Inte första gången, lär mig tydlígen aldrig. Köttbullarna blev iaf grymt goda.
 
Ser så huslig ut så. Tur det finns bildbevis på att jag lagar
mat ibland för det är alldeles för sällan.
/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar