Stall Vall

tisdag 13 december 2016

Ny dag, ny handhäst

Vår träning blev tyvärr inställd idag pga tränare utan röst så vi tog en klättertur i sandgropen istället och den här gången fick Zia följa med och debutera som handhäst. Självklart skötte hon sig kanonbra väluppfostrad som hon är, lite missförstånd ibland men hon är så lyhörd (och icke-obstinat, ehrm Ice) så hon var lättkorrigerad.
Enda riktiga missen var när hon stannade för att bajsa vilket jag inte märkte, blev en tvärnit och jag tappade grimskaftet. Hon stod lugnt kvar när jag hoppade av och hämtade upp det och nästa gång hon bajsade så kunde hon gå samtidigt. Haha. Learning by doing.


Starlight är en riktigt bra ledsagare, lugn och harmonisk och säger bara till lite grann om det behövs, Zia älskar Starlight så det är mest om hon råkar vara lite för nära. Ice är hon lite väl tillåtande mot däremot, vore schysst om hon kunde samarbeta med mig och säga till henne ordentligt nån gång. Handhästar passar bäst bakom rumpan, inte vid sidan eller snett framför.

Åh! Jag fick testa mina nya skills från tappskokursen också. S visade sig ha slagit av en liten bit på ena bakhoven så sömmen syntes och hade böjt sig.
Hjälpte inte att knipsa av bara, den var lös och skulle ramlat ut så det var bara att ta bort den och då behövdes ny söm spikas i. Det befintliga hålet var paj så jag fick ta ett annat hål i skon, där det inte redan satt en söm = spika utan, av utbildat proffs, förspikat hål i hoven. Burr, tänk om jag sömstuckit henne halt nu :O

Fick iaf dit den och gjorde allt knipsande, filande, klämmande som vi lärt oss och det var inte så läskigt. Bara lite.

/G 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar