Stall Vall

onsdag 28 december 2016

Men come ON

Häromdan tömkörde Karin Sune på ridbanan och tack vare plusgrader så hade underlaget varit toppen.
Tjoho tänkte jag, då ska Ice få springa av sig där på onsdag, va härligt för henne.
Men självklart har det varit minusgrader inatt och -4 i morse så allt är stenhårt och tråkelitråktråååkigt så blir inget ponnyspring.

Springa med hö o halm ska däremot vi människor göra. Två balar ska upp på loftet, blir finfin gymnastik det.

ET-Cilla har gått igenom Sune och Starlight idag, Starlight är ff lite öm i bröstryggen och även bogarna men jämnt. Inget stort eller konstigt utan överlag går det framåt, hon behöver sätta mer muskler och bli starkare bak och så är det ju supersugigt broddunderlag med allt det hårda och knöggliga så det belastar så klart. Ge oss SNÖ nu för faaaasen. Nacken och vänster hals var däremot mkt bättre så ja, helhetsintrycket är positivt.




Minns inte riktigt vad hon sa om Sune, spänd i musklerna men inte öm i ryggen har jag för mig. Troligtvis också på honom till stor del pga tråkunderlaget, instängt spring i benen ger spänd häst kanske.



Jag red honom i ridhuset på juldagen men hade tyvärr inte de bästa förutsättningarna. Jag hade inte ridit honom på länge och var trött med huvudvärk, han pigg och spänd, ett till ekipage (förutom Karin o Zia) som han tvunget skulle hålla koll på och så droppade det fr taket.
Det var svårt att få till nån långvarig känsla för rätt vad det var så började han bralla (bl a kallt takdropp fr taket misstänker jag, i kombination med allmän stökighet) och han var rätt läskig. Så högt ibland så svansen slog i hjälmen.
När jag väl kunde galoppera så kändes han fin men eftersom han varit spänd under en tid och därför nyligen fått sadeln omstoppad så var det svårt att veta om det var stök eller ont när han härjade.
Nu är det skönt att veta att han inte verkar ha ont nånstans, då kan han få jobba på och stärka sig.

Till helgen har Starlight vilat en dryg vecka så då tar vi ett joggingpass i ridhuset och nåt lättare klättringspass ute innan träning på måndag.

Slut på lunchpaus, nu ska vi åka och flytta på hö!

/G 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar