Stall Vall

söndag 13 november 2016

Handhäst hela helgen

Asså, vilken bra helg jag haft. I fredags körde jag barnen till mamma då jag och A skulle på 40-årsfest igår. Jag sov kvar en natt och åkte hem på lördag morgon, fixade lite ärenden och åkte till stallet. Inspirerad av Karins prat om att ha med Zia som handhäst framöver så bestämde jag mig för att testa med Ice, vad kan gå fel liksom (typ allt...). Gick huur bra som helst, red runt i 50 min i lillskogen och testade att trampa runt i blåbärsriset och trava. Sprättlätt! Förutom på vägen hem för då ville Ice trava förbi oss och visa vägen. Som en liten vass-armbågad tant som tränger sig i Ica-kön (har jag aldrig varit med om, tycker tanter och farbröder brukar vara rätt artiga av sig) så knödde hon sig förbi och sprang lite snett framför oss och surade mot Starlight. Men det var lönlöst och straffade sig för då blev det skritt istället. Ha, in your face, pony.

Men kul var det och kändes riktigt tryggt och vilken himla praktisk grej att kunna motionera båda samtidigt. Eftersom vi mest skulle skritta så tog jag hackamore på Starlight så fanns det ingen risk att jag skulle råka dra henne i munnen ifall det skulle bli kaosigt men det blev det aldrig.

Lite snett framför var det på hemvägen ja.
Efter stallet stressade jag hem och kastade mig in i duschen, s t r e s s. Blev en himla skojig partykväll på Scandic City, god mat och a little bit of dancing. T o m Andreas dansade och idag är jag stel på ställen som tydligen inte får röra sig alltför ofta. Skoj skoj och skön sovmorgon imorse.
 
Eftersom gårdagens test blev så lyckat så tänkte jag att ja va fasen, Ice får väl hänga på idag också, Olivia ville ändå bara vara hemma efter att de kom hem från mormor.
Så det blev en tur till galoppvägen, 15 km i 1 h 50 min. nu testade vi alla gångarter och det gick bra det med. Det var lite bökigt med takten när Ice tyckte att hon kunde trava jättejättefort när vi galopperade men så fort hon bytte över till galopp så vart det bra. Det gäller att hålla koll på grimskaftet när hon lägger sig lite närmre så det inte blir för långt och så måste man vara uppmärksam och kvickt kunna ta tyglarna i en hand och grimskaftet i andra när det behövs så inte Starlight blir störd i munnen när det blir störningar i tempot. Men överlag riktigt smidigt i galoppen också. Samma sak på hemvägen idag med, hon vill gärna gå om och visa vägen hem så det fick bli skritt på åkervägen. Då varvade hon att hinna ta en tugga gräs med att trava ikapp på trumpinneben. Starlight kanske inte har den mest effektiva skritten i alla lägen men när det går hemåt då är det banne mig långa kvicka kliv.

Jättesvettig lite kämpe <3
Imorrn ska jag och Starlight träna, ska bli såå spännande. Så spännande så jag satt på nytt schabrak och tagit med benskydden hem på tvätt. Vill ju se lite representativa så här första gången.
Sen kan vi återgå till att vara dammiga o skitiga igen.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar