Stall Vall

söndag 9 oktober 2016

Tog eget beslut

Oh my, jag är t r ö t t i kroppen. Fick 2 höbalar i förmiddags så det har varit mååånga turer upp o ner för den branta trappan till loftet bärandes på tunga kakor hö. Men nu ska det räcka till åtminstone årsskiftet. Vi fick ju styra om haguppdelningen när Zia hamnade i sjukhage så då var Sune tvungen att äta hö vissa måltider han också så den förra omgången räckte inte så länge som det var planerat.
Tyvärr har inte bonden tillräckligt för alla fyra under vintern annars hade vi gått över till hö helt å hållet.

Igår spenderade jag och Andreas hela dagen i en idrottshall och kollade när Olivia spelade handbollsmatcher. Hon var hur bra som helst, gjorde 4 mål totalt och var duktig på att försvara.
Superkul å se och mysigt att umgås med Andreas så mycket. Emil ville tyvärr inte med så han stannade hemma. Han skulle till en kompis egentligen men ångrade sig och var kvar hemma. Fast utan att svara i telefon, liiite svårt att koppla av då, vi blir nervösa ju, tänk om nåt hänt. Till slut gick en snäll granne över och knackade på och där satt han o kollade på teve och hade inte hört att det ringt. Unge!

Har man häst och inte hunnit vara i stallet på hela dagen så får man tyvärr inte krypa ner i soffan och ta det lugnt på lördagskvällen hur skönt det än ser ut. Bara att byta om och åka iväg igen.
Eftersom jag skulle jobba med höet idag så tog jag den längre ridturen igår, ett varv i trav runt galoppvägen. Den här gången skrittade vi bara där det var absolut nödvändigt och det fanns hur mycket ork kvar som helst. Nåt som försvann däremot var dagsljuset och jag hade inte med pannlampan för jag trodde jag skulle hinna, bara att rida hem i dunkel skog. Liiite lite läskigt ändå.
När vi kom tillbaka till åkervägen där det var lite ljusare så blev hon snorpigg och spring- hopp- och studsig. Den gamla Starlight visade sig.

Jättenöjd med reflexbenskydden fr Horze!
Hann inte motionera Ice varken igår eller idag men medan Karin & Sune varit på kurs i helgen så har Zia o Ice varit hagkompisar och kombinationen Zia + nygammal kompis + tokblåsigt väder + överskottsenergi = myyycket spring i hagen. Hon och Ice har ätit gräs, galopperat, stått o glott, galopperat, ätit gräs, galopperat...o s v. Knäppskallar.
Sen kom Sune hem och då blev det ännu roligare. Fast inte för Ice för de är rätt taskiga mot henne till o från och till em-maten fick hon gå över till egen hage igen. Och ha sitt hö ifred.
 
Starlight galopperade omkring en del hon med, på en betydligt mindre yta men det fick mig att tänka att va faen, hon kan lika gärna få börja galoppera nu. Under ordnade former.
På Husaby sa de att (om inte Henrik i Karlstad motsatte sig) hon kunde börja galopperas eller gå ut i stora hagen men helst inte båda förändringar samtidigt och då känner jag att komma igång med galoppen är viktigast och känns säkrast. Så imorse körde vi ett 30-minuterspass på ridbanan och körde 3 varv i varje galopp runt fyrkantsspåret. Hon tog fattningarna direkt och jag stod upp i lätt sits för att underlätta, så glad och framåt :D

Tomas puttar in balarna på stallgången.
Var helt rätt beslut att ta dom den vägen den här gången.
Blev minimalt med svinn och inte en massa runtblåst hö
på stallplanen.


Gulp.
Jag började med att stå på balen längst bort och peta upp halva kakor
genom luckan till loftet. När det fyllts längst kanten så fyllde jag
Ice sönderbitna täcke med 3 kakor och bar upp dom via trappan,
la allt längst bort och flyttade bort höet runt luckan och gick
sen ner tillbaka och började om. Sista balen kunde jag ju inte stå
på längre så då blev det bara bärande. Kroppsarbete som gör nytta for the win!
Nu ska jag försöka tjata hem våra barn som är ute/hemma hos kompisar, kräver tack o lov inget kroppsarbete.

/G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar