Stall Vall

söndag 18 september 2016

Tömkör som aldrig förr

Edit: skrev detta inlägg igår kväll men glömde publicera. Hoppsan.

Nu står det lite still i mitt huvud när jag försöker komma på vad jag gjort med hästarna den här veckan men så kom jag precis på att jag kan kolla på instagram!

I måndags så skoddes dom allihop och sen hoppade jag Sune på ridbanan. 2 små bebishinder på max 50cm och han var lika calm and collected som vanligt. Måste ju träna inför kommande pay and jumpen.
I onsdags var Olivia och jag på ridbanan, jag tömkörde Starlight medan Olivia red Ice.
Ice ser ut som sju svåra år och halt på alla fyra innan hon får snurr på kroppen så jag är alltid lika nojig i början av passen. Men som vanligt så kommer hon igång och engagerar sig efter en liten stund och då blir det roligt.
Starlight fick skritta och jogga över bommar och det var väldigt nyttigt för henne. Hon är mkt lättare att tömköra just nu, lugnare och inte riktigt lika slingrig som hon var tidigare och jag kan jogga med längs fyrkanten utan att tappa kontrollen. Hon får galoppera några varv i varje galopp också, tycker hon behöver få igång de musklerna utan ryttare som tynger ner.
Hon var stark i galoppen före skadan så när jag tömkörde då så var hon riktigt duktig på att trampa under sig med bakbenen och galoppera långsamt och vila på steget. Innan dess ville hon gärna lägga sig ner i svängarna och gärna bralla lite också.
Nu är hon lugn, brallar inte, och galopperar på försiktigt utan att vilja maxa och det är säkert för att hon antingen känner att hon inte har musklerna än och/eller att konditionen inte räcker till.
Jag hoppas verkligen att det inte gör ont någonstans men det tycker jag inte det ser ut som att det gör och när hon fått galoppera lite så tar hon för sig mycket mer i traven efteråt.

Tiden har inte riktigt räckt till för uteritter (och så är jag ärligt talat lite avtänd på det pga de äckliga älgflugorna) så det har bara blivit tömkörning hittills denna veckan men det är nog bara nyttigt för oss båda. För mig är det super att få in rutinen på att bara göra det och förhoppningsvis bli lite bättre hela tiden, jag blir lätt lat och rider hellre för jag känner mig säkrare på vad jag gör däruppe än på marken (med mina mått mätt...). Men nu börjar det som sagt kännas helt normalt att tömköra också och det är väldigt trevligt att se sin häst från marken.

Imorgon däremot, då ska vi träna för Anna. Karin och Olivia rider tillsammans och så tar jag en ensam 30-minuterslektion på Starlight för hon ska ju bara ridas lite lättare.

Emil var med i stallet i onsdags. Och en pokemon tydligen :D

Jag är så himla motiverad nu och skulle kunna rida hur mycket som helst men dygnet ska tydligen bara ha 24 timmar och så måste man sova minst 6 av dom. Blablabla BORING.

Apropå det så får jag väl säga gonatt då. Och heja alla som rider VM och Lag-SM imorgon.
Värmlands lag sprack tyvärr men nästa år tar vi nya tag och då ska banne mig jag och Starlight vara med och fajtas!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar