Stall Vall

lördag 3 september 2016

Pust o stön

Det är tur jag får åka på konferens med jobbet och vila upp mig ibland för det har varit intensiva veckor. Vi hade fest i lördags så det var en del förberedelser inför det (och en hel del att ta reda på efteråt men det är en historia för sig). Sen har det varit en massa flängande med inköp av mer virke till panelbytet på garaget, skjutsning av barn (skolan har börjat och allt vad sånt innebär) och hästarna så klart. Så två dagar på konferens med ett härligt EFG-gäng var välbehövligt break. 
Först var vi på det nya kontoret i Göteborg, suuupersnyggt, och sen åkte vi färja till Vrångö.
Göteborg har jag varit i flera ggr men aldrig på kusten, vi hängde alltid på östkusten i vår sommarstuga när jag var liten och sen har det inte blivit av bara.

Vi bodde i nybyggda stugor vid havet och åt skaldjursbuffé på kvällen. Riktigt nice!

http://kajkantenvrango.se/
Efter 2 missade stalldagar så tog jag igen det igår med en sandgropen-runda med Starlight, Olivia och Ice. Hästar som går själva är verkligen galet sällskapssjuka. När vi kom till stallet så hejade jag ut till alla hästarna och Starlight som stod bakom vindskyddet backade snabbt ut, kastade sig runt, gnäggade och kom galopperande direkt, helt överlycklig. Om jag kunde fångat det på film så skulle jag titta på den varje gång jag kände mig lite låg. Vilken kärlek!
Men det är en artificiell kärlek, hon är inte alls så glad eller snarare intresserad av att se mig när hon går i stora hagen med kompisarna. Zia var likadan när hon fick gå själv i våras, jättesocial och gosig men inte alls speciellt intresserad när hon går med de andra. Så jag tror vi med det lilla vetenskapliga (och ofrivilliga) experimentet kan vara övertygade om att hästar föredrar att gå med andra hästar, hur glada de än verkar.
 
Idag red jag Sune på ridbanan och bebisdressyr är väldigt praktiskt, han var helt svettig och jättetrött efter bara 25 minuter. Trava långsamt var inga problem i början och galoppfattningarna var mycket lättare nu. Karin har jobbat på bra med honom. Efter galoppen var det svårare att trava långsamt, han hade fått upp farten, och han vill gärna dra iväg åt höger i vänstervarv på volten. Det korrigerade jag genom att titta upp över öronen till höger på honom och leda med vänstertygeln inåt när vi vände på volten. Då hamnade jag rätt i sadeln, är så häftigt att han är så känslig. Mkt lärorikt.
 
Hade tänkt rida Starlight på ridbanan efter Sune. Min plan var att ta honom först och ta med mig den lugna känslan på honom när jag red henne men hann tyvärr inte. Ice höleverans kom och den behövde krånglas upp på höloftet, luckan är för liten för att få in en storbal så den måste bäras in bit för bit och allt ramlar isär. Fick hjälp av Oskar och Ester och efter mycket pyssel så är det nu en gigantisk höstack ovanför stallet. Väldigt old school-mysigt men behöver förhoppningsvis inte göras om på ca 2,5 månad.

Trött-stökot <3
 
De här två rackarna blir väldigt fluffiga och tar upp mkt plats uppackade.

Väl hemma igen så kastade jag mig in i duschen, ropade hej till barnen (best parent EVER) och stack iväg (väldigt försenad) till en kompis klädparty. House of Lola, gillar inte deras volanggrejer men damn deras basplagg och byxor är otroligt bekväma och snygga. Köper sällan kläder och de kläder jag köpte från dom sist har jag använt massor så klart värt.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar