Stall Vall

fredag 30 september 2016

Fantastiska fredag!

Är så trött efter denna veckan så jag känner mig helt bakis. Den började fint i måndags med ett utbrott av lättare migrän efter molande spänningshuvudvärk under helgen. Var så länge sen jag hade migrän så fattade först inte men kändes som något hängde över ögonen och liksom tryckte ner dom och de hängde inte riktigt med när jag vred på huvudet lite snabbt. Märklig känsla.
Det blev en stalledig kväll liggandes i sängen medan barnen läste sina läxor för mig.

Jag har börjat få lite mer normal arbetsmängd på jobbet, övertiden flåsar mig inte i nacken riktigt lika mycket längre så i tisdags passade jag på att ta en semesterdag för att bara ta det lugnt, släpa runt hemma medan barnen var i skolan och bara göra nåt om jag kände för det. Småstädade lite, tvättade och när de kommit hem så åkte jag och Olivia till stallet och hann med en tur runt sandgropen i dagsljus. Huvudvärken hade jag jagat bort med ipren och treo så kände mig rätt ok men ögonen var fortfarande lite skumma. Inget som syntes utan en känsla.

Klättring i gropen är fina grejer det.
 
Och på hemvägen passerar vi ett av Olivias favoritställen - WE-hindren i skogen.
Alla hästarna är så duktiga och travar lätt över bron i skogen.
På onsdagen så försvann efterspelet av migränen helt och jag fick något slags adrenalinpåslag så jag inte kunde somna på kvällen. Typiskt. Skulle upp tidigt till stallet på torsdagen och hade fullbokat hela torsdagen så då hamnade jag i räkna-timmar-jag får-sova-paniken. Jag låg inte och grubblade alltså utan bara full med överskottsenergi. Blåste halv storm ute också så det bidrog säkert.
Somnade till slut och var ovanligt pigg när klockan ringde 5.15.
Stallfixade och hann med att rida Starlight på ridbanan men det var bra nära att jag skippade det. Regnade och blåste, S hatväder, men en struntad träning = 3 vilodagar i rad = mindre mjuk häst = vill jag inte ha. Så det var bara att klä på oss och pinna iväg. Det blir ju lite springa-på-tvären när det blåser men vi fick till det ganska bra ändå.
 

Roligare att säga att hon var sur för att hon tvingats springa runt
på ridbanan i regnet men bortsett från vädret så sprang hon glatt på.
På eftermiddagen kom Karin och Linda bort till jobbet och så samåkte vi till Kedjeåsen där det var föreläsning om hästens akutsjukvård med veterinären som tog hand om Starlights fraktur, Karin Alexandersson.
 
På vägen dit får Karin sms av Oskar, Starlight har tydligen blivit partyglad i blåsten och sparkat av nedre tråden i hagen. Suck. Hon hade inga synliga skador men varit lite varm i högra bakbenet igår kväll och imorse varit lika varm i båda bakbenen så förhoppningsvis ska det inte vara något.
 
Blev inte direkt mindre orolig när en av bilderna Karin visade var på ett halvt avskalat ben där en häst snott in sig i just eltråd. Föreläsningen var jätteintressant och viktig, de där djuren är vandrande självdestruktiva kamikaze-maskiner och överlever de två timmar utan vår hjälp så är det ett mirakel.

 
 
Ett igenkännande lugn kom över mig när det pratades fraktur och fång, nu när vi kommit ut på andra sidan och det ser ljust ut så kan jag faktiskt se tillbaka på året som något väldigt lärorikt. Hade kanske inte sett det så om det slutat på ett mer olyckligt sätt men nu blev det tack o lov inte så.
Meeen dom kommer säkert komma på något nytt otäckt att skrämma upp mig med.
 
Hade samma problem med att somna igår och skulle upp 5 i morse för att åka med kollegorna på möte i Stockholm så ja, jag är jämt lite trött nu'rå ôm en säger.
 
/G



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar