Stall Vall

söndag 7 augusti 2016

Man kan inte annat än älska Gotland!

Vilken härlig semestertripp vi har haft. Det har tagit några år av diverse erfarenheter men nu har vi nog hittat vårt sätt att semestra på:
 
- Lagom länge - 4 nätter på hotell men vi kom fram tidig fm och åkte hem sen em så vi fick ändå nästan 5 dgr totalt.
 
- Hotell med pool - base camp när det är som bäst. Vi åt hotellfrukost, badade i poolen (med eller utan oss), gjorde utflykter, åt middag på hotellet eller ute, sen kvällsbadade barnen i poolen medan jag och Andreas slappade i en soffa och höll koll. Vad otroligt många timmar ett dygn har när man inte måste göra vardagspyssel.
Hyra stuga är inte vår grej alls, det slutar alltid på nåt vis med bajs. Första gången så var utedasset inte tömt sen tidigare gäster, blärk, och en stuga vi hyrde en natt på Skara Sommarlands camping luktade utedass invändigt så aldrig mer. Inte vår grej. Nån annan får städa efter oss istället (inget bajs, vi är renliga av oss. Till skillnad fr barnfamiljen som lämnade en BLÖJA hoprullad på soffbordet vid vår favoritsoffa i poolbaren. WTFucketiF?!!).
 
- Åka till en ort vi varit på förut så vi slipper krånglet med att leta oss fram till allt. (nej, vi är inga upptäcksresande, hur ska min stackars hårt jobbande hjärna orka hantera all ny information?). Nu kunde vi istället visa barnen sånt vi redan sett och i minitakt upptäcka nya saker med dom.
 
- Jag tog inte med datorn. I rest my case.
 
Så hela familjen är väldigt nöjd och ger resan 9 av 10 gutefår. Vi sparar 10:an till nästa gång vi åker dit. De andra vet inte om det än men jag tänker rösta för att vi ska ha 2 rum då, gränsfall att man orkar trängas 4 st i ett rum, blir för varmt och syrefattigt och barnen somnar ju nästan senare än oss nuförtiden. Plus att nästa år kostar ändå Olivias boende för att hon blir 13 år.
 
OBS! Bonustips till oss ladies (och ev män som gillar att ändra utseende) - tona inte håret rött dagen innan ni ska bo på hotell, det blir lite pinsamt när hårtoningshelvetet VÄGRAR att sluta färga av sig och t ex droppar rött på duschmattan. Kudden känns ändå som att det kan förklaras lite mer (fast vem vet vad folk gör med kuddar på hotellrum??) men jag höll på att blir knäpp. Jag hade ändå tvättat håret 2 ggr innan vi åkte och badat i klorpool flera ggr + tvättat håret några ggr till men ändå blev det små fläckar t o m sista natten. Pinsamt, hoppas det gick att tvätta bort. Det är en ganska lysande odiskret röd färg också så undrar om snacket gick bland personalen om den där rödhåriga morsan som lämnade rödafläckade kuddfodral efter sig och satt och drack rosé vid poolen varje kväll medan ungarna härjade (det gjorde dom inte, de var underbara och bäst i världen och jag älskar att ha stora barn <3).
 
Första kvällen inhandlades nya gosedjur inne i Visby.
Emils gutefår named Fluffis. Den fick hänga med överallt sen.
Och Olivias gotlandsruss som jag inte tror fick nåt namn.
Men godismorötter...
 
Första kvällen i favoritsoffan efter att under spöregn
trängts under barens parasoll medan barnen badade i poolen.
Resten av resan skärpte vädret till sig. 
 
Solnedgång på ringmuren.
 
Städpersonalen bäddade ner djuren igen efter städning...
...eller ställde upp dom, beroende på utgångsläget :D
På väg mot Hoburgsgubben, södra Gotland.
 
Fantastisk strand med vita släta kalkstenar.
 
Vid ett stenmuseum fick man själv skriva på stenar.
En gillar att ta i och den andre gillar att glida med.
 
Kompletterar varann bra :D
Minigolf på camping långt in i skogen. Luktade utedass på hela området.
(That's right, vi är inga campare heller)
Russjakt på Lojsta Hed - complete fail, var som en djungel
i Jurassic Park och vi insåg att vi inte skulle hitta tillbaka till
bilen och fick vända. Olivia inte nöjd.

Man kan hitta små ruiner utslängda lite här o var på Gotland.
T ex en gammal kalkugn på östra sidan.

Eller en 40-årig välbevarad på Fårö <3

Ringmursruin i Visby
 
Rödhårig ruin på vinglig trappa vid ringmuren.

Kyrkoruin inne i Visby innerstad med galna höga gångar
som jag blev yr och fick svindel av medan Emil drog med mig runt.
En galen unge satte sig i ett av fönstren och dinglade ner med benen.
Fy f-n, jag trodde jag skulle svimma och skrekviskade till våra barn
att dom ALDRIG får göra så.
Lummelunda 2008

Lummelunda-grottorna 2016
Thaaat's right - vi har en grej!

Fårö - helt galet vackert

Världens bästa lekpark




Alltså, min svindel har verkligen blivit värre sen jag fick barn.
Tyckte det var skitjobbigt hela tiden när alla skulle klättra omkring
högt upp överallt, såg bara framför mig att de skulle ramla ner
och slå halv ihjäl sig. T o m Emil som är så försiktig klättrade
som en iller och hejade på mig så jag skulle våga. Vad hände?

På vägen tillbaka fr Fårös raukar var vi desperata på fika och chansade på en café-skylt
vid vägen (bonus-tips - allt är inte genuint och pittoreskt på Gotland, en del ställen är
rent crap- se tidigare bild från minigolfen) och man var det en bra chansning.
Superfräsch mat och fikabröd, skönt ställe med avslappnad inredning och utelek-grejer.
Och en skylt som pratade direkt till oss. Ja just det, Lauters heter det.

Sista dagen promenerade vi omkring i Visby och kollade bl a
botaniska trädgården och små gulliga hus som sitter ihop med
ringmuren. Fascinerande att bo så. Spökar säkert som fan.


Och slutligen firade vi vår åttonde bröllopsdag med att vara först av färjan
i Nynäshamn sen raka (med div detours pga avstängd E18 i Karlskoga) hem.

Tack Gotland och förhoppningsvis på återseende!

/G



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar