Stall Vall

fredag 12 augusti 2016

Kö-blogging

Jag o barnen är på väg till Stockholm men sitter för tillfället fast i bilkö pga seriekrock utanför Västerås/Köping. Kan vara så att vi har universum (eller Emil) att tacka för att vi inte är inblandade för olyckan skedde troligtvis medan vi svängt av på en mack för att Emil behövde kissa. När vi skulle ut på E18 igen så var det tvärstopp och sen dess har vi rullat ca 30 m och nu är det stillastående.

Anyways, det har varit en del ridning senaste veckan. Nån uteritt med Olivia och igår tränade jag för Anna med Sune. Han sitter inte ihop alls men Anna styrde upp oss genom att jag travar långsamt långsamt så han får igång bakbenen och börjar röra sig genom hela kroppen. Kändes riktigt bra när det blev ordning. Galoppfattningar ska vi jobba på också.

Olivia har ridit Zia på ridbanan också, det tyckte båda var kul, speciellt Zia som kunde trava på i sitt favorittempo - hastigt. Inte så lätt för liten O att hålla ihop den där tävlingsmaskinen.



Olli har ramlat av Zia en gång också, väldigt odramatiskt....(här rullade trafiken igång igen så med ett avbrott tills idag fredag så fortsätter nu mitt proffsiga bloggande)...i lugn trav när Zia hoppade åt sidan för några småfåglar som flög upp. Hon fick inte ont, blev inte rädd och hoppade upp direkt igen.

Ice har fått gå några dagar tillsammans med Zia och Sune i stora hagen och det har funkat bra, de har väl jagat henne lite men mestadels har det varit harmoni och hon var så nöjd med att få vara med kompisar igen. Tidigare i veckan så hade de däremot sprungit massor i hagen under dagen och när jag kollade till dom så såg jag att Ice trampat av sig en framsko och Sune var som tokig av frustration, var några vidriga stickinsekter som jagade honom, så de fick gå in.
Efter det så nojade jag massor över Ice och om hon knixat till sig när hon trampat av sig skon och då kände jag att nä, jag törs faktiskt inte ha henne med de andra. Det har varit så himla mycket veterinärkostnader nu och eftersom hennes försäkring är i princip värdelös till skillnad fr Starlights så tar jag det lite säkrare alternativet, gå själv, framför det andra. Hon kommer ändå bli tvungen att gå i egen hage i höst/vinter eftersom hon ska äta hö och de andra hösilage och då slipper jag oroa mig på samma sätt. Ice är ju lägst i rang och även om det är en lugn flock så är det ändå henne de jagar iväg när det är stirrigt i hagen.
Hennes hage gränsar till både Starlights och de andras så hon har vännerna nära ändå även om det inte är riktigt samma sak.

Pär var iaf ute och satte på dojan (som jag faktiskt hade hittat, halleluja) i onsdags och hon rörde sig bra så då kom axlarna ner i normalläge igen.

Det var kallt och blåste en massa i onsdags också så det var en massa spring på hästarna då med så Starlight hade sprungit ner tråd i sin hage och var lite svullen och lite lite blod på vänster bak (frakturbenet). Gissa om jag blev trött när jag fick det meddelandet av Karin. SLUTA NU GENAST ERA JOBBIGA DJUUUUUR!! Men det var tack o lov lugnt och imorse fick jag meddelande om att hon varken var öm eller svullen.

Det resulterade iaf i att Starlight fick en ny sjukhage med mer gräs (totalt nerbetat och söndertrampat i förra) och står nu i hagen närmast stallet, förhoppningsvis kanske hon kan vara lite lugnare där. Hon börjar bli riktigt pigg nu, småtravar bredvid när vi går (om hon inte dyker ner i varenda grästuva, jobbig!) och verkar mentalt redo att köra. Hon ska promeneras och tömköras augusti ut och sen får jag sitta upp och börja rida lättare dressyr och skritta/trava ute.

Igår jämnade jag till ute på gödselstacken innan jag gav mig på styrketräningsjobbet att tömma Starlights bädd i boxen. Medan jag flyttade spån o bajs så hittade jag massor av läskiga tjocka vita genomskinliga larver och idag googlade jag vad de var för något: Noshornsbaggar


Alien-larv

Betydligt finare skalbagge - liten noshörning :D
De behöver flera år på sig att utvecklas dessvärre så jag hoppas de överlever när bonden kommer och tömmer gödselstacken :S

/G
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar