Stall Vall

torsdag 21 juli 2016

Sommar sommar sommaaaar!

Sjunger hon som aldrig hört ett enda komplett Sommarprat i hela sitt liv. Har säkert missat en massa intressanta historier men är lyckligt ovetande isf.
Har inte så många intressanta historier själv, har mest gjort sånt som är skönt att ta tag i när man är ledig. Slängt skräp, köpt mer virke till panelbytet på garaget, tvättat och vikt vikt vikt kläder och varit i stallet så klart.

Bilderna får berätta istället. Pekboksblogg är också en typ av blogg!

Zia och Sune kommer in på morgonen och får vila fram till lunch och det tar de bokstavligt.
 
I lördags hälsade vi på hos familjen Henricsson som har flyttat till drömhus på landet med hästhagar mittemot sin uppfart, utsikt över sjö och promenadväg ner till badplatsen.
 
Men bäst av allt - klätterträd!
 
 
Lilla Stella och stora Olivia ritar My Little Ponys.
Katten Franz är inte en My Little Pony :S :D
På söndagen stack jag och Olivia till A9 och hjälpte till med att riva ner tävlingsboxarna fr SM.

Och på eftermiddagen stack jag och barnen och träffade några kompisar till mig som brukar försöka ses åtminstone en gång per år. Vi var hemma hos Sussi som byggt ett helt amazing växthus och nu har det fått mig att vilja ha nåt jag inte ens visste jag saknade. Kommer inte bli nåt så klart men ändå, vilken dröm.

 
Och så har dom riktig uppvärmd pool. Livin' da Dream!
Barnen badade i nästan tre timmar, bara kort kort paus
för att kasta i sig mat, sen fika, och så i igen.

På hästsidan känns det äntligen som att det på riktigt börjar rätta till sig nu. Starlight har fått skor igen och kan nu gå på längre promenader än de korta på mjukt underlag i lillskogen. Och Ice vänder inom normala värden tycker hovslagaren så nu kör vi vidare med hennes igångsättning. Ska muskla på hennes rygg lite mer sen kan Olivia börja rida med sadel.
 
I tisdags gick jag en 50-minuterspromenad med Starlight, hon var väldigt på tårna första biten men det blev bättre sen. Vi har varit lite fundersamma hur många plankor som kommer ryka i boxen nu när hon har skor (hon sparkar i frustration ibland, speciellt kring mattider) men på morgonen efter så var det helt lugnt trots att jag försovit mig och var sen. Så det gör helt klart gott för hennes hjärna att få göra något. Nu är det nedräkning, ny röntgen ska bokas i början av augusti när veterinären är tillbaka från semestern.
 
Jag och Karin tog en tur tillsammans på hennes hästar igår, jag red Sune, och det börjar kännas lite mer normalt på Vall nu. Är sån skillnad att kunna rida tillsammans igen. Mycket roligare.
 
Apropå växthus och odlande och sånt. Jag har växt upp med en far som använde halva trädgården (bokstavligt talat) till odlingar men själv är jag alldeles för bekväm för att orka hålla på med sånt.
Men i år lyckades jag ju, mest för barnens skull, plantera lite grann och ärligt talat, det är ju helt otroligt tillfredställande och gå ut och plocka sina egna grödor.
  - Bladspenaten var den som exploderade först så den hann vi bara äta lite av innan den höll på att skugga över resten av grönsakerna så där fick jag rensa bort en del. Växer tydligen inte upp i omgångar så det var snabbt övergående.
  - Persiljan är hur fin som helst och kommer upp nytt varefter man plockar. Bra!
  - Gräslöken börjar äntligen växa, tog tid eftersom den hela tiden överskuggades av först spenaten och sen persiljan. Det är tajt i lådan, och vi var inte så noga med hur många frön vi planterade på ytorna.
  - Jordgubbsplantorna kom det jordgubbar på lite då och då. Trevligt.
  - Sommarblommorna som är i resten av jordgubbslådan är jättefina och det surrar runt dom hela tiden vilket var syftet med dom, mat till humlor m fl.
  - Och så slutligen morötterna - där slängde jag ut en massa frön och så har vi fått gallra eftersom. Nu senast så fick vi fram nedan fina ätbara morötter när jag gallrade. Total lycka måste jag säga.
Nästa år kommer vi utöka!

Så vackert så man blir tårögd.
Åh höll ju på att glömma - förra året (eller nåt sånt) så upptäckte vi att kommit lite hallon i vår häck, lite skojigt sådär. I år har de spritt sig så jag fick nästan ihop en hel frukostskål. Wow liksom, utan att lyfta ett finger så har vi plötsligt ett av världens godaste bär på tomten. Tack någon!

För att summera sommaren hittills så har första semesterveckan gått åt till att jobba en del, träffa väldigt mycket kompisar och haft en hel del tider att förhålla mig till. Roliga saker men blev mentalt rätt dränerad på energi så denna veckan (semestervecka 2) har jag sett till att inte boka upp grejer, mer än stallet, och igår solade jag och badade t o m i poolen 1 gång. Kändes nästan konstigt att sola, minns inte när jag kände ro nog att göra det sist. Vädret har inte varit det bästa heller iofs.

Det läskiga är att det redan är torsdag, h-vete vad tiden går fort. Långsamt ska den gå nu, låååångsaaaaaamt. Hör du det, tiden. Låååångsamt och sööövande.

Nu ska vi byta om och åka till stallet. Först ska jag och O rida Sune och Zia och sen ska vi ta en promenad med Starlight och Olli rida barbacka på Ice. Sen ska jag lägga mig o sola igen.

/G









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar