Stall Vall

fredag 29 juli 2016

Laxåritten

I lördags, förra lördagen alltså, åkte jag, Zia, Oskar och Linda till Laxå för att rida 80 km och DM för Värmland. Min plan var att rida på lite mer än jag brukar och satsa på en placering i DM. Redan när vi kom fram runt kl. 7.00 var det varmt och prognosen sa att det kunde bli uppåt 29 grader under dagen. I och med detta så kände jag att min ursprungsplan var rätt flexibel. Jag rider ju hellre en godkänd ritt på en pigg häst än chansar och blir utesluten. Jag är en genomförare inte en vinnare. Men jag ville ändå våga lite mer än jag brukar, om Zia kändes pigg och tog värmen bra.

Och det gjorde hon, hon gick så jäkla bra och pulsade ner bättre än nånsin. Det är jag som måste våga gå in lite snabbare i grind men det jobbar jag på.


Ut på sista slingan låg jag runt 5-6 plats i klassen och 2:a i DM. Jag visste att jag hade noll chans att rida ikapp Carro som ledde DM och klassen också skulle det visa sig. Och senare vann hela rubbet. Det som oroade mig var att Frida och Shaka knaprat in på mig och Zia och jag ville verkligen försöka bli 2:a i DM. 

Vi red iväg rätt lugnt sista slingan, Zia kändes fin och lagom pigg men hade nog behövt hästsällskap för att tagga till ordentligt. Oskar och Linda peppade mig längs vägen att rida på lite men jag vågade inte riktigt. Och såklart kom Frida och Shaka ifatt oss. Fast det var ändå bra för då fick både Zia och jag sällskap. Vi red ihop hela vägen och när vi närmade oss mål funderade jag på hur jag skulle göra. Försökte rida om en bit innan mål men det ju gick ju såklart inte den rutinerade räven Frida på. Jag har aldrig ridit en spurtstrid in i mål men Frida peppade mig och Zia var på så vi gjorde ett försök. Vi hade inte en chans men jag är väldigt nöjd med att jag vågade. Det var faktiskt en adrenalinkick! Och nu är det ju så att distansritt inte är avgjort förrän slutbesiktningen. Frida och Shaka blev tyvärr uteslutna och Zia och jag kammade därmed hem 2:a platsen i DM och kom 4:a i klassen. 






En helt fantastisk dag och Zia visar återigen sin kapacitet. Jag tyckte det var superroligt att tävla igen, var ju 2 år sedan jag red 8 mil och jag kände mig så lugn under dagen. Jag brukar alltid noja för allt möjligt men nu bara red och njöt jag och litade på att vi var väl förberedda. En underbar känsla.

/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar