Stall Vall

fredag 17 juni 2016

Kompatibilitets-test

(Säg det fort 10 ggr och med två glas vin i kroppen)

Jag och Zia tog en tur runt galoppvägen igår. Första gången jag tar en riktig tur på henne ute (gjorde en halvdan tur för några vintrar sen och bockades av i en snödriva) och i bakhuvudet hade jag hennes cylinderrygg, Karins ständiga svar när man frågat hur hennes tur varit "bra men hon var jättepigg", Matildas ständiga svar när man frågat hur hennes tur varit "bra men hon var jättepigg" och sidoskutten hon ibland gör med Karin (som hon imponerande nog inte ramlar av av). Så jag var väl inte direkt nervös men kände mig inte helt avslappnad heller.

Det var som tur var jättetrevligt och kände mig inte otrygg alls. Hon var väldigt framåt i traven, lagom pigg i galoppen i början så jag kände att jamen det här känns ju cool. HA! Så jobbar inte hon, efter första avbrottet till trav och det var dags för galopp igen så var det en beeetydligt piggare Zia. Jag försökte hålla runt 18 km/h men det var närmare 20. Är svårt när man inte lärt känna hästen man rider än. Vi fick till det riktigt bra stundtals men efter varje ny fattning så tappade vi formen och hon älgade iväg och så dröjde det innan jag fick grepp om oss igen. Övergångar, övergångar, övergånga blir nåt att jobba med. Hon är en riktigt härlig häst att rida men väldigt olik Starlight och jag får hålla igen mycket mer, Starlight är mer uppåt och sprallig.

Och Ice vill bara äta gräs.


Beta häst bland alla knott är sådär mysigt bara.
 
Fina pigg-Zia var inte klar efter 15 km, hon ville aldrig sluta galoppera.

Häromdagen tyckte jag Ice plötsligt såg lite stappligare ut igen. Fick en så dålig känsla men tack o lov så var hon som vanligt både onsdag och torsdag så det var nog bara jag som nojjade.
Ska bli skönt med återbesök på onsdag.

/G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar