Stall Vall

lördag 28 maj 2016

Utbrytaren

Maj maj maj, du sköna men stressiga lilla h-vetesmånad. Jag har nog känt det men tänkt att på söndag blir det vila, så lite till bara, men min kloka kropp sa stopp så igår kväll snurrade magen och det var kvar i morse.
Styrde av morgonfodring (tack Karin <3), avbokade föreläsning som klubben hade (trååkigt) och fick tyvärr tacka nej till 40-årsfesten jag sett fram emot ikväll (buuu). Istället sov jag, var uppe en sväng, sov igen, vek tvätt och på eftermiddagen åkte jag till stallet och mockade lååångsamt, inte skynda, och så tog jag och Karin en lång promenad i sandgropen när hon tömkörde Zia.
Det var helt rätt beslut.

Igår efter lunch fick jag ett meddelande att Starlights rep mellan grimman och takvajern hade gått av och det fanns tyvärr ingen som kunde fixa det just då. Jag chansade inte utan stack iväg till stallet för att fixa det och hittar henne glatt ståendes på alla fyra ben och spån på ryggen. Vem vet hur länge hon hunnit vara fri, vila hade hon passat på att göra i a f lilla raringen. Det är inte ligga ner som är riskfullt utan när hon tar stöd på benet för att resa sig. Tack o lov hade det gått bra.
7/6 har jag ny röntgentid bokad, håll tummarna för att hon slipper linan efter det.


Starlight är verkligen ett levande bevis för att en häst som endast går i stor hage utan att motioneras ändå bygger muskler. När jag började hänga med henne för ca 3,5 år sen så var hon inte riden på flera år utan fått föl och sen gått som sällskapshäst och hon var inte i närheten av kroppsligt förfall som nu.
Hoppas och längtar tills jag får sätta igång henne med promenader och tömkörning i lillskogen och sandgropen. Kommer behövas ryggmuskler innan det läggs en sadel på henne igen. Snyft.

Ice har varit lite surare senaste dagarna och jag har känt mig lite uppgiven över att hon fortfarande ömmar i hovarna när hon vänder, när ska det ta slut egentligen.
Hörde av mig till Madde som kom ut till oss redan på kvällen och hon upplevde att Ice kändes hård som en tegelsten i kroppen och hon såg faktiskt så hängig ut så vi tog tempen på henne. Den var normal tack o lov och efter lite masserande så släppte hon in Madde och på slutet kunde man riktigt se att ögonen blev varmare och mildare. Vi samrådde med hovslagaren på telefon och det tar olika lång tid för fånghästar att läka ut så det är inte så konstigt att hon inte är bra än men jag ska skicka de nya röntgenbilderna som togs plus film från igår när hon vänder och samråda med vår veterinär i Husaby. Kan behövas fler medicinkurer eller så får man helt enkelt vänta ut det. Fång är en riktig skitsjukdom.

Avslutar med nåt roligare. Barn i träd med godis och ipad. Dom har det bra <3
Det här ändå trots allt barnet som leker ute väldigt ofta :)

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar