Stall Vall

söndag 15 maj 2016

Testat nytt

Jag har ridit, hurra vad kul det var! Och svårt!
Det var igår på Maddes fina och stooora fux Leon. Har inte suttit på en sån stor häst sen jag red på Sörmon så det var några år sen.

Leon är 17 år och utbildad upp till Grand Prix men har inte tävlats sen han var yngre. Mänskliga faktorer (blev bemött som ett lovande material och inte som en individ) och för smart eget huvud som människan inte tog vara på, har gjort att han fick prestationsångest. Efter en krokig väg mellan olika ägare så hamnade han hos Madde som med kärlek och tålamod tagit tillvara på hans tillgångar.
Han har även hoppstam och är välutbildad där med så en riktig läromästare. Vi testade galoppbommar och man kan säga att han inte var direkt imponerad över mina skills där :S :D


Stora Leon och lilla Madde.
Det blev ett intressant pass. Jag är inte direkt känd för att sitta som limmad i sadeln och kombinerar man det med att jag inte ridit på flera veckor och inte regelbundet på ett par månader PLUS förmågan att lätta i sadeln och falla framåt på nya hästar så får man en häst som plötsligt stannar (för att han tror att det är det ryttaren menar) och byter riktning när man inte håller om med benen tillräckligt stadigt haha.

För att inte tala om skumpigheten. My god, jag hade absolut förväntat mig skumpigt men inte i lättridningen t o m. Crazy vilken sjögång han har jämfört med Starlight och Sune.
Men så himla rolig att rida. Och väldigt väldigt nyttigt för mig. Han är såå tydlig när man gör rätt och med guidning av Madde på marken och det jag lärt mig från Anna-träningarna så hittade jag rätt ibland.
När Sune skadade sig så hade jag egentligen tänkt låta maj vara en ridfri månad, verkade som att nån tyckte jag skulle hålla mig på marken, men så dök detta tillfället upp och jag inte den som är konsekvent om det inte är nödvändigt. Så om en vecka är det tänkt att jag ska få rida Leon igen. Superskoj!


Suddig stillbild från film.
Jag var helt klart mer slut än hästen.
Före jag åkte till Maddes stall så var jag i vårt och släppte ut och stallfixade. I onsdags var Madde hos oss och masserade bl a Ice och om man bortser från att hon är ett yrväder i sin lilla sjukruta så känns hon så mkt mer harmonisk. Idag var det kallt och regn i luften på morgonen och hennes regntäcke låg undanlagt sen det varit på tvätt så hon fick äta frukost inne själv (Starlight i uteboxen bredvid). Tog paus i mockningen ibland och gick och hälsade på henne och hon var lugn, social och drog inte bak öronen såsom hon tidigare brukat göra. Härlig känsla.


Knåda knåda
 
Ja, som sagt. Hon tycker själv att hon är frisk nog att
få galoppera omkring fritt. Eller åtminstone få en massa
mer mat.
 
/G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar