Stall Vall

onsdag 4 maj 2016

Det blir en lång sommar...

...men det är ju i o f s ganska positivt för oftast gnäller man ju på att den är för kort.
Starlight blev omröntgad idag och hon har förvisso läkt lite men sprickan är så pass omfattande så tyvärr är det boxvila i 2-3 månader till som gäller och minst en kvar i linan.
Så mina hemliga förhoppningar om att min häst skulle ha ett övernaturligt gott läkekött har jag släppt nu'rå. Trist men samtidigt så vet jag var jag har henne, hon är ok med att vara där och vi har det rätt mysigt ihop, det går ju åt rätt håll men väldigt låååångsamt.

Trött snarkande hest.
 
Att röntga på hemmaplan var en upplevelse i sig. Jag hade inte fått några direktiv så det blev lite virrigt en sväng när veterinären behövde ett bord i lagom storlek. Till slut hamnade vi i förrådsgången mellan stallet och trädgården. Där har inga hästar varit förut. Bort med trädgårdsredskap och in med skimmel som inte varit utanför boxen sen 29/3. Draknäsborrar och smällande underlapp, jajemen.
Vi konstaterade ganska snabbt att droger är bra, en spruta och vips så stod hon alldeles stilla.
Det var skönt att se att hon obehindrat promenerade ut ur stallet, inget hoppade eller haltade på den lilla sträckan. Nu ska hon bara vara fortsatt rädd om sig ett tag till.

Next up var Ice, hon behövde minsann inga droger, hon har ju t o m stått i hinderförrådet vid ridbanan när det ösregnade en gång. En hov i taget upp på en tegelsten för att få upp för bättre bild. Hon var som ett katt och flyttade hela tiden bort hoven men till slut fick vi en varsin tydlig bild på varje hov. Helt utan anmärkning! Tack vare Pärs skoning så har hovbenet nu rätt vinkel, hurra. Nu ska inflammationen bort bara så blir det ordning till slut, längtar tills vi kan komma igång med promenader i skogen.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar