Stall Vall

måndag 2 maj 2016

5 veckor!

De som sett Starlight på tävling eller träningsritter, studsandes på stället och knappt två hovar på marken samtidigt skulle nog bli lika förvånade som jag och Karin över hur fantastiskt hon tar denna boxvilan. Hon dyker ner med huvudet och börjar äta matrester så fort jag tar av grimman och när hon ätit ett tag så är hon sällskapssjuk och står och gosar med mulen på jackan medan jag kliar henne på manken. Länge. Några gånger har hon slickat mig i hela ansiktet och nu är hon inte ens sur när jag borstar. När det är dags att sätta på grimman igen så sticker hon in huvudet helt frivilligt, var säker på att hon skulle försöka smita undan redan efter några dagar men hon är visst för klok för det. Hittills är jag riktigt imponerad av Magic-tillskottet, är rätt övertygad om att det är bidragande orsak till att hon är så sansad. Fortfarande med sin härliga personlighet men utan spetsarna. Häromdagen var min kompis Madde hos oss och Starlight fick låna hennes spiktäcke och verkade gilla och må gott av det. 




Ice fick massage och lite annat spännande jobb. Sen M kom in i hennes liv så märker vi väldigt positiva skillnader i mentala välmåendet, det är inte så mkt sura öron och arga blickar längre. Väldigt intressant. Naf Magic och mänsklig magi är grejen för humöret ;)


Eftersom balans tydligen är viktigt i livet så vägs den positiva mentala statusen upp med att Ice tyvärr börjat ömma mer i framhovarna senaste veckan. Kliat oss i huvet rejält då hon står med fångbeslag, minimalt med mat, har ingen förstärkt puls och upplevs i övrigt välmående. Igår kväll kom jag på en felande länk - halmen. Jag hämtade ny halm för ett par veckor sen och den luktar annorlunda så kommer uppenbarligen inte fr samma parti som förra. Jag har inte alls tänkt på att halm skulle kunna vara nån fara, hon äter inte ens mkt av den men det kan visst absolut vara en trigger då fånghästar ofta är väldigt känsliga för foderbyten. Det gäller att hitta rätt balans i magen för att göra henne mindre känslig vid förändringar, så nu får vi leka detektiver.
Tills vidare så ska jag be veterinären om en omgång equioxx till så den uppflammade inflammationen hävs, är också troligt att den ursprungliga inte riktigt läkt ut då det blev vajsing med metacamet som fick bytas mot equioxxen som var snällare mot magen. Blev ju tyvärr lite avbrott och uppehåll i medicineringen pga det och sen på dålig tillgång på apoteken i hela Värmland så jag fick vänta flera dagar.

Hoppas på snabb vändning och smärtfria hovar så vi får utforska en 100% gladare ponnytant. Vem är hon liksom?

Nu ska jag försöka sova, är lite uppe i varv för imorrn kommer veterinären som ska röntga Starlight. Håll tummarna hårt för att det ser så bra ut så hon slipper linan!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar