Stall Vall

lördag 5 mars 2016

Väldigt mycket häst

Det här kan vara hästigaste helgen på länge eller nånsin. Först släppte jag ut våra i morse, stallfixade, mockade vindskyddet och rullade benlindor. Ice som varit så cool i sin box har tydligen vaknat ur sin dvala för hon gnäggade hysteriskt när jag mockade ute i hagen och var bara tyst så länge jag höll mig i stallet. Gick jag ut och gjorde nåt annat så satte hon igång igen. Observera att ponnyn inte ens gillar mig nåt vidare, tolererar mig på sin höjd. Hon gick runt runt i boxen och var allt annat än avstängd.
Hon lugnade ner sig efter ett tag och stod nöjt o käkade halm när jag åkte hem vid lunch.

Men före det så var det motionsdags för Starlight och Sune. Först ut Starlight. Tidigare planen i veckan var att köra galoppgympa i skogen men eftersom ridbanan är ridbar och med snö på ganska gympaaktig också så passade jag på att rida där istället.

Hon var supertrevlig och efter ett gäng serpentiner, serpentiner med volter och diagonaler så galopperade vi utan drama och det kändes mjukt och avspänt. Traven blev lite springigare efteråt men inte alls som vi krånglat i ridhuset. På slutet red jag igenom LB:1-programmet bara för att få en känsla och det gick rätt bra, för att vara en spontan idé och inte helt seriöst genomfört.

Man blir lite snöblind på vita banan faktiskt.

Efteråt var det Sunes tur, han skulle få joggas omkring i lillskogen tänkte jag. Det tänkte inte Sune för han tyckte det var skitläskigt med tösnön som droppade ner i skogen så det lät och prasslade överallt.
Han var alltså så laddad så han reste sig när jag suttit upp (läskigt som tusan) och sen var det bakutsparkar o tvärnitar blandat med studs och trippa på tårna. Efter 30 minuters trav och skritt så gav jag upp och hoppade av, det var lite för läskigt att vara själv när han var sån. Imorrn tänkte jag ta nytt tag på ridbanan istället, kanske går bättre där. Inga droppande träd i närheten iaf.
 
Stök-Sune var helt svettig efter det korta passet.


Ice tycker nya medicinen är bajs så det blir lite svinn.
Ungefär nu brukar jag vanligtvis komma hem och så är man hemma resten av dagen och städar eller gör nåt sånt skojigt men min gulliga kompis Helena har erbjudit Olivia att komma och rida på hennes russ Mix så det blev bara lunch hemma och sen åkte jag och barnen ut på landet till familjen Österberg. Mix är en väluppfostrad 9-årig f d ponnytravare som skämsigt nog blev omsprungen av shettisar på tävlingsbanan och hamnade lyckosamt hos Helena och fjordingen Calle istället.
Han verkade himla trevlig att rida och Olivia såg väldigt glad ut. De longerades först av Helena i skritt och trav och sen gick vi ett varv på en gammal travträningsbana som är i närheten av deras hus. (Den tänkte jag och Karin galoppträna på framöver). De travade lite där också men annars tog Olivia det lugnt och skrittade mest. Kändes nog tryggast så första gången.
 
Ice kommer förmodligen inte vara ridbar förrän tidigast till sommaren så det känns jättekul att hon får möjligheten att rida Mix då och då framöver. Han verkar lite alertare på signalerna än Ice (som verkligen kan vara stönig och oengagerad när hon sätter den sidan till) så det kan bli intressant för Ollis utveckling att rida en annan typ av ponny. Inget ont som inte har något gott med sig.
Emil, btw, spelade tv-spel med Helenas son William medan vi var ute. Win-win.



Lilla godingen Calle som älskar att gosa med mulen.


Som sagt.


Mix vägrade ställa upp med glada öron.
Alla har vi våra hangups.

Imorgon fortsätter hästhelgen med utsläpp och ridning av två hästar m m. Men bara i vårt stall den här gången.

/G





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar