Stall Vall

söndag 13 mars 2016

Uppiggade

Vet inte riktigt vad som hände men jag var superpigg och nästan speedad igår. Vårkänslor kanske.
En annan som hade feeling var Ice. Hon fick en pyttepromenix ut på vägen upp till grannhagen, hej hej hästar och sen skulle vi gå tillbaka. Hon var pigg men cool tills hon hörde en bil komma knastrande längre bort på vägen och den vanligtvis stabila trafiksäkra barnponnyn blev stollig och brallade till (det är vääääldigt ovanligt, bufflig och svårt att stå still ibland ja, men hoppa runt o bralla är inte hennes stil) och jag fick hålla henne stenhårt i djupsnön i vägkanten medan travtränar'n m sällskap försiktigt rullade förbi med sitt släp. Förmodligen fnissandes över pluttponnyn och mänskan som försökte hålla ordning på henne. Inne i stallet var hon så på tårna så skorna bokstavligt talat luktade bränt när hon gjorde ett skutt med tvärnit på stallgången när hon blev rädd för en bil som passerade ute på vägen. Scheeesh, chill stumpan. Hon har uppenbarligen trots sin lugna framtoning samlat på sig en massa energi i boxen.

Hon var rätt ointresserad av grannhästarna egentligen,
leta mat var viktigare.
 
Håller koll på Ice fångutveckling genom att se hur hon rör sig, har förstärkt
digitalpuls och ömmar i kronranden.
Förstärkt puls i benen vill man inte ska kännas och jag kunde inte hinna nån igår men
vet inte om det beror på att jag är för dålig på att leta eller om den faktiskt inte är där.
När stolleponnyn var säkert tillbakastoppad i nymockad box så fixade jag klart resten av stallfixet och var klar lagom till Frida och Shaka kom för att galoppträna lite med mig och Karin.
Karin och Sune tog ett varv på galoppvägen medan Frida och jag tog två. Mkt bra träning, ett riktigt styrke- och konditionspass med djupsnö på flera ställen. Hästarna var starka och duktiga och det är ett alltid lika roligt sätt att umgås på.

Shaka lånade Zias box och Starlight var vääldigt nyfiken.
Och hälsade utan att sura mot honom, she approves.
Andreas är på Metaltown-festivalen i Göteborg i helgen så medan jag var i stallet på fm så var barnen själva hemma. På em var det kalas hos en av kusinerna, William, som fyllt 12 år, precis som Olli.

Fikat fick tummen upp av Emil.

Det small en ballong nånstans. Burr, ballongsmällar är the worst.
Sen var det så klart melodifestival-final. Höll på att inte bli nån på Ramsågsvägen eftersom vi har världens mest j-la invecklade tv-tittandeteknik här hemma sen vi fick fibernät och tekniksupporten var ledig. Efter lite panikchattande så löste det sig iaf och vi fick igång signalen i vardagsrummet.
Save me med Wiktoria vann tyvärr inte men jag bryr mig egentligen inte. Tippar på att Frans som vann kommer hamna nånstans i mitten eller neråt i resultatlistan i Eurovision, det är en ok radiolåt med ett helt ointressant framträdande. Emil tyckte Gardell var roligast och båda barnen höll på att skratta på sig och skrek i falsett, VAD är det där??? när Brandsta City Släckers körde sin nostalitripp.

Nu ska jag ta tag i lite städ- och tvättning här hemma innan lunch och sen åker vi till Österbergs så Olivia och Mix får leka lite.

/G

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar