Stall Vall

söndag 20 mars 2016

Starkt!

Lång dag igår, trött kropp, lycklig hjärna.
Igår avslutades klubbens vintercup och jag åkte hemifrån vid 6.30 på morgonen för utsläpp och kom sen inte hem förrän 17. Jösses det är verkligen en tidskrävande sport. Och skitig.

Vi var ett litet gäng på fem ekipage som red första slingan ihop. 37km mätte gps:en. Underlaget var rätt ok, lite hårt i början på sina ställen men solen värmde upp det så det blev mjukare eftersom. Och blötare förstås, vilken märks när man valt att lägga sig bakom de andra. Vi var helt prickiga :D
Starlight var taggad och hade svårt att skritta avslappnat men annars var hon väldigt skötsam på slingorna.
Hon drack ingenting efter första slingan förutom vätskan i maten, så som det brukar vara på tävling. Skillnaden på tävling är att man har groom ute med vatten på slingorna och det hade vi inte nu så ibland när hon kändes trött på andra slingan så tror jag nog det mest berodde på det.
Andra slingan var 9 km x 2 varv och varv 2 så kom hon in i en andra andning och matade på väldigt bra. Hon hade inte några protester mot att gå om ekipage heller, det kan ju vara lite lurigt ibland med henne. Bra fokus helt enkelt.

Fick en kanonbra träningsrunda i soligt väder med härligt sällskap, våren är på väg och snart kan man skippa broddarna. Äntligen, har en hatkärlek till de där jäklarna.
 
Kissade väldigt bra igår, kanske börjar slappna av lite.


Skitigt ja...
På banan var hon som sagt en dröm men hanteringsmässigt mindre drömlik, inte dum men intensiv. Kunde inte koppla av och stå still alls. Inte ens efter sista slingan, det hade jag hoppats på. Är fasen intense att åka iväg själv trots att det inte var tävling, var helt slut i huvudet efteråt av att inte kunna koppla av nånting. Men helt klart en härlig känsla att min häst inte var ett dugg trött av ansträngningen.
 
Frida ställde upp som hästhållare ett par gånger,
man måste ju gå på toa, hämta nåt man glömt och dricka vatten emellanåt.
Min häst är så fin <3 (och lite jobbig)
I morse släppte jag ut igen då Karin & Co varit bortresta i helgen. Starlight har stått lindad i natt och benen var riktigt fina imorse. Liiite tjocka men inte i närheten av vad jag förväntat mig med tanke på att det blev 55 km med snitthastighet 14 km/h på broddade hovar. Jätteskönt!
 
/G
 
Ps. Jepp, har träningsvärk som satan idag och den kommer vara värre imorrn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar