Stall Vall

fredag 11 mars 2016

Glatt överraskad!

Jag är inte speciellt duktig på det här med hästar, har väl hyfsat sunt förnuft och förmodligen ganska normal kunskap i nivå med min rätt korta tid som hästägare. Men det är långt kvar innan jag är i närheten av duktig. Har med tur och skicklighet (har ju varit med och valt dom) bra folk runt mig, förmåga att fundera själv och inte köpa allt som serveras, läser bloggar och kan googla. Men det blir en del learning by doing och så där.

Anyways, när jag upptäcker saker som jag inte räknat med att se eller känna själv och så självklart och tydligt så blir jag så himla glad. Och överraskad. 

Idag var tanken att jag skulle tömköra på ridbanan, hade fixat så ägarna skulle ha på elen till ljuset (styrs inifrån deras hus) men som vanligt så blev jag supersen och kom inte ut förrän 21.45 och då trodde de nog jag redan var klar så ingen el till lampan längre. Tur jag har bra pannlampa.
Förutsättningarna var alltså: jättekänslig pälsfällande häst (iiih, rör mig inte), djup snö m skare och bara pannlampeljus.
Inte så vidare värst bra.

Men Starlight var pigg och positiv och travade glatt på både i upptrampade spåret och genom djupa snön (höga benlyft, inga upphöjda bommar nödvändiga här inte). Och så kom vi till galoppen. Här kan hon vara lite svår, gärna ligga ner i kurvorna, ramla in i volten, bryta av eller trava jättefort istället.
Inte idag, hon var såå mkt starkare i kroppen och kunde galoppera med bakbenen ordentligt under sig, minska, öka och traven efteråt var så himla fin. 
När t o m jag märker sån skillnad så måste det verkligen hänt grejer.
Nu är jag så sugen på att tömköra i dagsljus och med jämnare underlag för att se hur hon är när vi har mer ostört flyt.

Sune har ingenting med dagens inlägg att göra förutom att han 2 ggr kastade iväg Starlights träns. Störo <3

/G



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar