Stall Vall

onsdag 24 februari 2016

Riktigt riktigt bra!

I måndags var jag på såå dåligt humör när jag åkte till stallet. Jag hade släppt ut på morgonen och gjort så mkt stallfix jag hunnit så jag skulle hinna rida galoppvägen 2 varv. På kvällen kom jag iväg senare än planerat och det hade hunnit bli 3 minusgrader och var mörkt och bara blää så motivationen var riktigt låg. Är så trött på vintern nu. Kommer till stallet och upptäcker att nån har gjort klart stallfixet. What? Karin skulle vara stalledig men visar sig att hennes föräldrar är här och då har hennes pappa varit ute och fixat.
Man kan lätt säga att humöret ändrade sig snabbt. Tid är banne mej det finaste man kan ge mig.

Så nu kändes inte två varv som Mount Everest längre utan på med alla tusen grejer (ska elda upp varenda reflex till våren, eller okej, bara de trasiga då) och iväg med pannlampa som kändes liiite som att den kanske inte skulle orka hela passet så jag stoppade en extra (halvkass den med) i fickan.

Gissa hur bra pass det blev? Jo helt amazing!! Starlight är en sån dröm att rida ensam i mörkret, hon är så fokuserad och knappt skvättig alls. Och hon är så härligt stark i galoppen nu, matar på i olika tempon och vill fram men har inga problem att hållas tillbaka och orka galoppera i lugnt tempo.

När vi galopperat med sällskap så har hon varit rätt flåsig och jag har upplevt det som att hon är det mentalt, inte kondisen det är fel på utan att hon jagar upp sig. Kvittot på det kom i måndags då hon utan problem fixade 2 varv med mestadels galopp (är några kortare skritt- och travställen) utan en massa ljudeffekter. Upplever inte att hon blir flåsig på tävling heller så det är nog när vi galopperar ihop hemma och hon är lite ofokuserad o sprättig.

Själva galopprundan blir ca 15-16 km när man tar 2 varv
så resten av slingan är transportsträckor med mestadels
trav. Bra uppvärmning och nedvarvning. Favoritrutt helt klart.

Mitt svåraste mål under våren nu är att föra över samma energi till ridbanan/ridhuset så vi kan få dressyrpassen lika fokuserade. Just nu är vi verkligen sämst men jag är hoppfull om en ändring när vi kan nöta mer på ridbanan. Att åka till ridhuset mer än en gång i veckan är för tillfället inte möjligt tidsmässigt och blir rätt kostsamt dessutom.

/G

5 kommentarer:

  1. Hej ! Vart finns denna galoppväg? Har mina pållar i Hynboholm och är inte helt "med" på alla vägar runt grusgropen och bortåt // Linda
    linda.imported@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda, jag är kanske inte superbra på att förklara men det är i närheten av Trossnäs fast vi rider på den från bakvägen från vårt håll. Den passerar ett rejält grustag som jag antar är Trossnäs grustag? Hänger du med då? Möter travekipage där ibland och de kommer nog från Trossnäs-hållet. /G

      Radera
    2. Du får hänga på nån gång! /G

      Radera
    3. Jag tror jag vet vart det är nu ! Vi red idag runtomkring där , kom fram (mittemot)vid Trossnäs Gård efter ett tag .
      Otroliga vägar ! Hänger gärna på !!

      Radera
    4. Precis! Vi får höras av framöver, kommer galoppträna där inom några veckor igen. Leta upp mig på facebook så ska jag försöka komma ihåg att tala om när :D /G

      Radera