Stall Vall

lördag 30 januari 2016

Nytt pass ny häst, typ

Från och med idag så lovar jag mig själv att börja varje dressyrpass på Starlight med inställningen "vad har jag att jobba med för material idag?". För hon är aldrig lika sen passet innan.
Duuuh tänker kanske den mer erfarna, så äre med alla hästar och så ska man alltid tänka, men det är ett eureka-moment för mig som tagit fram tills nu att inse. Jag fastnar lätt i hur hon var senaste träningen och tränar på det sen men hon ändrar sig så snabbt så nästa gång kan det vara helt annorlunda. Jag måste vara mer flexibel i hövvet.

Idag var hon mycket mjukare i högersidan och det krävdes inte alls lika mycket jobb med den. Rumpan försökte inte dra sig mot höger hela tiden och när den gjorde det så kunde jag korrigera utan protester. (För det mesta, ibland tappade vi bort oss, oftast i arbetstrav, åh vad det är svårt att koordinera). Galoppen kändes mjuk och fin i båda varven men däremot var övergångsträningen k a t a s t r o f-stökig. Hon blev superfrustrerad över att inte få fortsätta galoppera och sparkade bakut som om det kliade i hela kroppen, vilket det förmodligen gjorde också.
Karin påminde mig häromdan om att det är pälsättningstider och hur knäpp Starlight blir då. Hon vill krypa ur skinnet periodvis så jag tror det har mest med det att göra.
Jag försökte mitt bästa att få oss att göra övningen i båda varven (trava ett varv på volten, galoppera ett varv osv) men insåg att idag kunde jag inte reda ut det. Medan jag travade ett varv på fyrkantsspåret för att få henne på andra tankar innan ett sista försök så kom ett till ekipage in i ridhuset och då kände bara näe, jag har ingen lust att showa med den frustrerade bockmaskinen så då joggade vi runt och rakriktade och tänjde ut båda sidorna istället.
Jättenöjd med pass och häst ändå, det viktiga var att det inte satt fast i kroppen idag.

Öronen framåt Starlight, jag hjälper dig!
Starlight har svårt att låta bli att tjafsa med stackars Zia.



Igår förresten, så var Olivia, Matilda och jag ute en tur ihop. Blåste så mycket så vi höll till i lillskogen i en timma, orkade inte riskera kaos med Olli o Ice. Skogsdelen är liten men gick att fylla ut en timma sprättlätt. Vi trampade offroad, travade, galopperade pyttelite och hade det gött.
Ester var med och hjälpte Olivia med Ice.

Idag testade vi om ridbanan var ok nu när snön smält bort och den var kanon, ingen tjäle utan mjukt och fint underlag som inte släppte. Fuxarna tömkördes, jag har inte gjort det på evigheter och Ice var en pärla! Det blåste så hon var perfekt pigg och gjorde det jag bad om, förutom ibland när jag ville få henne att galoppera, då blev hon sur och brallade iväg och galopperade sen fint runt runt. Hon slappnade verkligen av och frustade massor så det var en bra tömkörnings-omstart.

Här ser hon inte riktigt så engagerad ut som hon faktiskt var.

Efter stallet körde familjen Hahne en halvdag på stan. Barnen blev äntligen klippta (!!), vi köpte gitarrcase till Emil, godis på Hemmakväll, musmattor till barnen och påsklämmor till köket. Ja, man hör ju, ingen ände på lyxen :D :D.
Avslutade med middag på O'Learys.


Fine day of fun!

Eftersom ridbanan var så fin så bokade vi in en spontan Anna-träning imorrn fm. Kickstartar verkligen året. 
På måndag kommer ET-Sara också, hon kunde klämma in oss så vi tajmar en lite lugnare vecka då hästarna ändå ska vaccineras på tisdag. 

/G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar