Stall Vall

söndag 31 januari 2016

Bättre!

Dagens Anna-träning gick såå mycket bättre än i onsdags och Starlight var riktigt avspänd redan från start. T o m i skritt på kortare tyglar, helt otroligt.
I högergaloppen fick jag sitta helt avslappnad och bara åka med, ha koll på yttertygeln och leda henne inåt med framdelen ibland. Hon kändes lätt och orkade ligga kvar i galopp även när vi hamnade i lägen då hon vanligtvis bryter av till trav. Sen eldade hon upp sig så vi fick öva på att arbetstrava lugnt, jag får inte glömma att andas, och det gick riktigt bra till slut det med. I såna lägen vill jag knappt sluta trava för det är så härligt. 

I vänstergaloppen ville hon gärna dyka lite långt ner med nosen och eftersom hon var så pass lösgjord så fick jag fokusera på att lyft upp och fram henne, så bakbenen kommer under kroppen bättre. Viktigt att jag tänker på att inte påbörja sånt jobb för tidigt i passen, hon måste jobba på avspänt och lösgjort först.

I onsdags gjorde vi några av våra bästa galoppfattningar och idag den bästa traven hittills. Tänk när vi får med allt detta i samma pass. Det och lite andra detaljer så ska vi väl kanske lyckas med godkänt dressyrresultat framöver.

Imorrn kommer ET-Sara, ser fram emot att se hur Starlight tagit vintersäsongen med både lugnare och rätt intensiva träningsperioder. Förra året vid den här tiden så var hon under behandling för kotledsinflammation och jag håller alla tummar för att Sara inte ska hitta något annat än normalt "slitage". Om allt ser bra ut så har hon tagit förra årets rätt så tuffa säsong (med våra mått mätt) väldigt bra.


/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar