Stall Vall

måndag 21 december 2015

Energi

Är något som jag inte har så mycket just nu. Fr o m julafton kommer det vara en zombieversion av mig som hasar omkring här hemma och stirrar med tom blick och svarar med ett släpigt vaaaa? när någon frågar mig om nåt. Ska bli så skönt.

Energi är däremot något som hästarna har. Ice visade prov på det igår och Sune gjorde av med en hel del i lördags och Starlight igår hon också. I lördags red jag Sune på ridbanan medan Karin tömkörde Zia. Eftersom ingen hunnit motionera Sune denna veckan så tyckte Karin att det var en bra idé att först longera honom innan jag satt upp. Jag höll väldigt mycket med. Se nedan film.
Man kan väl säga med ganska stor säkerhet att Sune må vara en betydligt sävligare häst än sin mamma men hennes energi och bärighet är helt klart nedärvd. Tjo-bloody-hooo!

Kolla brallningarna närmast kameran, vi snackar luftsprång här.
 
Jag är ingen kaxig typ, jag vill gärna leva länge till för min familj och min egen skull och jag har inget behov att hävda mig genom att göra farliga saker så jag kan säga att jag utan någon som helst oro eller spänning satte upp efter longeringen. För han är så frän (och tröttade dessutom ut sig själv rejält under uppvisningen) så när man sätter sig i sadeln så blir han superseriösa arbets-Sune.
Jag red inte så länge men travade och galopperade på fyrkanten och stora volter. Måste få till en Anna-träning snart för jag måste få lite koll på vad jag ska göra, känner att jag rider som att han vore en porslinshäst och det är nog inte meningen. Och så måste jag tänka tvärtom mot Starlight när det gäller staketet. Med henne måste jag kämpa för att få henne att hålla sig stadigt bredvid utan att slingra inåt, bort från det. Med Sune har jag fullt sjå med att inte släpa med mig stolparna med knäna för han har inga som helst problem med att smeta längs bräderna. Förutom när jag bonkar i bokstäverna med fötterna, då blir han rädd så för allas skull ska vi nog hålla oss en bit ifrån.


Sune i somras.
Igår morse gick vi upp tidigt och släppte ut hästarna, jag red Starlight på ridbanan medan Karin red Sune. Mycket skrittjobb, lite trav för att kolla av så allt kändes bra och sen galoppjobb. Känns som ett bra koncept just nu. Hon känns fin men jag måste få till en träning med henne också så vi får stämma av statusen på oss. När de äntligen fick komma ut i hagen, när Ice var lastad och redo att åka, så brallade hon loss som en tok. Det pyser ut åt alla håll i de stora små liven.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar