Stall Vall

lördag 12 december 2015

Efter minivila kommer solsken

Igår blev det äntligen dags för dressyr med Starlight efter pausen. Har frusit på så ridbanan är inte användbar så det blev premiärtur till ridhuset tillsammans med Karin & Zia.

Vi har inte hunnit gasa ur ute än så det var lite spännande att testa nya väggar på pigg fåntratt-drake. 

Fin i sin nya transportgrimma.

Pedagogisk som jag var så promenerade vi runt sargen några varv och hon var tvungen att gå bredvid mig utan att glida in med bakdelen (för att komma undan sargen). Alldeles ny o fin o vit är den så ville gärna undvika sparkar och det var en väldigt bra motivator till att rida extra noga och uppmärksamt. Och banne mej om inte minivilan varit nyttigast för mig för jag red mer vaket än nånsin, Starlight jobbade på riktigt fokuserat och skummet yrde som marängsmet. Två smällar i sargen blev det men hade blivit fler om jag inte parerat så pass kvickt de gångerna. I galoppen höll jag mig en meter innanför spåret i början men vi kunde gå ut på spåret utan smällar stundtals. 
Vårt fokus i vinter kommer vara skritt och galopp, det vi är dåliga på helt enkelt. Skritten ska bli längre, genom hela kroppen och med kontakt i handen. Ingen taktande symaskin med irriterade öron. Galoppen starkare och luftigare. 
Sargen är vår vän, stumpan.

Är så peppad och glad att vi hittat ett ridhus med rätt förutsättningar för oss. Tack för tipset, Anna W!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar