Stall Vall

torsdag 26 november 2015

Jädra ponny & föggler

Sådärja, hemma igen efter 3 jobbdagar i Tranås. Alltid lika kul och givande att sitta där och jobba nära kollegorna man annars bara har mail- och telefonkontakt med. Fick med mig två bildskärmar hem också, ska köra dubbelskärm på kontoret fr o m måndag. Känner mig väldigt viktig. Tills Andreas visade bild från sin arbetsplats med 9 skärmar. Bah!

Egentligen har jag inte alls tid men har varit ledig idag och ska vara det imorrn också. Kommer ju aldrig hinna använda semesterdagarna jag har kvar och det är rätt skönt att få vara hemma när man varit bortrest några dagar. Eller ja, hemma o hemma, 2/3 av dagen spenderades i stallet. Men imorrn ska jag städa o ta fram julgrejer.

I stallet började jag med att lasta en något motvillig Ice för rutin-tandkoll hos veterinären. Första gången hon åker själv på ett tag så hon lastade inte sig själv direkt. Tandkollen gick kanonbra, väldigt fina tänder för sin ålder och enligt veterinär-Karin lär vi få dras med Ice länge till :D. Hon blev pyttelite raspad och hade lite ärrbildning på tungan, troligtvis efter styngflugelarver, så vi ska avmaska henne för säkerhets skull men annars inga åtgärder. Känns himla gött att hon var lika fin nu som för två år sen, då har hon inte förfallit i vår vård. 

Lastningen för att åka hem var däremot inte lika rolig, Ice ville inte gå in i transporten och mina handskar och händer var alldeles för glatta så repet bara gled = inget motstånd när hon gick bakåt och det såg hon till att utnyttja till max. Slutade med att när hela hon stod på tvären på rampen så backade jag in henne och vände henne i transporten. Gissa hur förvånad hon blev. Skitdålig sätt men jag var så jäkla frustrerad och trött och ville bara komma därifrån. Nästa gång väntar jag extra länge så det lugnande går ur kroppen mycket mer på henne för hon blir så avstängd i huvudet och totalt istadig.

Tillbaka i stallet så stallfixade jag medan hästarna åt lunch och vad dom på med därute egentligen??
Starlight hade ingen matro och blåste upp sig och fick igång de andra, jag fattade ingenting. Tills en gigantisk flock med svarta stora fåglar flög upp i luften från hagen. De landade och gjorde om detta några gånger. Vi pratar megasvärm, inte konstigt att S reagerade. 
När jag var klar så tog jag ett pass på ridbanan med min lilla knallpulverpistol. Jag älskar att rida på henne, vi hade ett helt vanligt pass som var varken extra bra eller dåligt och det var så kul att bara känna glädjen. I dagsljus orkade jag vara kreativ och eftersom vi ska träna på det vi är dåliga på så blev det mkt skritt i början. Jobbigt och spänt med arbetsskritt (heter det så?) men blev faktiskt bättre sen så det finns hopp för springhoppostuds-pajasen. Blev skänkelvikning och 10-metersvolter i skritt och trav och så lite galopp. Fick besök av fågelflocken på åkern bredvid ridbanan också så Starlight höll ett vakande öga, beredd på att alla inblandade skulle flyga i luften närsomhelst.

När ridningen var klar var det bara att skynda hem för att fixa med snabbstädning och annat innan delar av familjen skulle komma och fira mig (fyller år imorrn).

Vad kan det vara??

En selfie-pinne...nu kan jag inte längre skratta åt folk som har en sån. Damn you mamma :D <3 
What's with the red face liksom?

Gonatt!

/G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar