Stall Vall

onsdag 4 november 2015

Att rida andra hästar

Jag rider sällan eller typ aldrig andra hästar. Blir ju liksom inte så. Jag har inget behov av det egentligen och hinner ju knappt med mina egna. Samtidigt är det ju väldigt nyttigt. Under helgen har jag dock slagit på stort och ridit 2 hästar jag aldrig ridit förut. Görel och jag var på distansläger hos Ella i Yxtaholm utanför Flen. Tanken var från början att Zia skulle med men då hon inte är helt igång så kändes upplägget allt för hårt för henne just nu. Så jag fick låna häst. På lördagen fick jag rida en av Ellas hästar, Sigge. Ny häst och ovan att rida långpass för tillfället. 2,7 mil kändes ändå rätt okej men ajajaj vad ont jag haft nu sen jag kom hem. Sigge var en trevlig kille som guidade mig runt på ett fint sätt. Helt olik Zias rörelsemönster så stundtals hade jag svårt att hitta flytet. Ella har turridning på sina araber och hennes mål är att ha trevliga hästar som alla kan rida. Hon har lyckats väl tycker jag.

Söndagens pass var ett galoppass på en travträningsbana. Jag var lite mör efter lördagen men efter att ha fått sova 8 timmar i sträck var jag ändå rätt pigg. Jag fick låna Maud Strandins Mac Attraction. Mac är tävlad tom. 12 mil och det jag sett av honom på tävling har jag gillat. Han var mycket trevlig att rida. Vi hade svårt att hitta flytet i galoppen de första 20 minuterna men andra omgången gick det riktigt bra. Mac och Zia rör sig mer lika och därför hade jag nog lite lättare att rida Mac än Sigge. Är så tacksam att jag fick låna dessa 2 fina killar så att jag kunde vara med och rida.

Är grymt peppad på att träna nu. Inte alla kvällar dock när det är mörkt och barnen inte vill somna men överlag är jag taggad inför nästa år. Om allt går som jag vill har jag ju 2 hästar att tävla då och kommer förhoppningsvis att starta en av mina drömritter och tävla längre än jag gjort hittills. Men det är mycket som ska klaffa och hästeriet är skört. Sune har ju vilat hela oktober på grund av muggen och kommer nog att vila november också. Han är mycket bättre men inte bra. Zia känns fin men jag nojjar massor över henne. ET Sara ska komma och kolla på henne nästa vecka. Ska bli skönt.

/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar