Stall Vall

söndag 18 oktober 2015

Vi är inte bra än men iaf bättre!

Pay and ride avklarat och jag är nöjd, ett rättvisande resultat och ett litet steg i rätt riktning. Leena Lundin var domare och alla ekipage fick ca 15 minuter vilket innebar att efter avslutat program så blev man även lite instruerad på något som inte funkat så bra. I vårt fall, behålla kontakten i munnen och få med bakbenen rakt fram, jag ska bestämma vägen.
 
Att galoppera ute dagen innan gjorde ingen som helst skillnad, Starlight var taggad ändå och på framridningen kände jag att det fanns en risk för ett ännu sämre resultat än förra året men det fick bära eller brista. I ridhuset fick S lära känna dressyrstaket för första gången och det var inte tokläskigt men tillräckligt för att undvika att komma för nära och det gör det ju liite svårt att komma ut på spåret ordentligt och i hörnpasseringarna. Men sen är det ju så att jag måste verkligen r i d a oss ur problemet och jag blir alldeles för passiv. Jag vill att hon ska koppla av och vill inte störa för mkt men då tappar vi bjudning istället. Hon har ju varit väldigt springig och smyggalopperande i traven på träning och vi har testat att jag sätter mig lite mer på främre sittbenen för att inte trigga igång galopp och det har funkat rätt ok, problemet är bara att det är så nytt så jag har inte fått till rätta knixet så idag blev jag alldeles för lätt och fick tendens till ankrumpa. Inte bra. Måste ner i sadeln, fast på rätt sätt. Dressyr är svårt!
 
Men i jämförelse med förra året så var vi bättre nu, färre treor och fyror och faktiskt en sexa på galoppfattningen i vänster varv. Galoppen var vårt största bekymmer förra gången och även om det blev flängigt ibland nu med så har vi gjort framsteg och det är det enda jag bryr mig om.
 
Som jag sagt från början så är allt över 46% ett lyckat resultat och vi fick faktiskt ihop 50,18%.
 
Starlights privatfrisör Matilda - hon lyckades fixa snygga knoppar
trots lång fjösig arabman. BraVO!


Och hon hade med sig sin pojkvän Jocke också, han servade med gummisnoddar m m.
Kl 8 på morgonen en söndag, det är kärlek det :)
 
Fin häst med bästa hästskötaren.


Hon är så himla fin när hon slappnar av <3


Stillbild från när Leena instruerade oss. Just den här långsidan var tydligen
väldigt otäck, mycket studs och hopp i sidled.
Hade både Andreas och Matilda som filmade idag, lyxigt. Nedan är Matildas från min telefon, har inte hunnit lägga upp från vår filmkamera än:


Var helt slut efteråt, är sån anspänning för mig inför sånt här, törs knappt tänka på Åmålstävlingen som är om tre veckor. Samtidigt är det så kul att göra att det är värt det.

Tog en tupplur när jag kom hem, samtidigt som potatisklyftorna var i ugnen (har ju faktiskt en familj att ta hand om, tro det eller ej), och sen kom Karin & Ester på eftermiddagen. Vi räknade foderstaterna på hästarna (Karin mest, jag bidrog med lite googlande och några miniräknar-knapptryckningar på mobilen). Blir nästan bara hösilage för dom, bara lite lusern och protein plus som stöd. Sen kollade vi Andreas film på teven. Starlight på storteve är underhållande, helt klart.

/G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar