Stall Vall

söndag 11 oktober 2015

Kort summering

Resultatlistorna från tävlingen har kommit upp på klubbens hemsida så jag kör en liten kort summering, mest för mitt eget minnes skull.

Klicka på bilden för större storlek.

Första slingan tog vi det lugnt och det blev lite hackigt i början med avbrott i flytet titt som tätt. För att inte riskera att gå för snabbt så skrittade vi mer också, 10,1 km/h blev snitthastigheten.
Andra slingan var vi själva hela tiden och kunde köra på som vi ville och när all eventuell risk för för snabb hastighet passerats så var det bara att rulla på i valfritt temp. 12,2 km/h blev snittet och totalhastigheten för båda slingorna slutade på 10,8 km/h.

Målet var att rida på mellan 10-11 km/h så jag är skitnöjd. Totala ridtiden blev 4:36 h och tilläggas ska att vi tog det lugnt i vilan och stressade inte för att stå redo vid uttiden när det var vår tur att rida ut. Vi fick t o m besök av en funktionär som ville kolla av så allt var ok eftersom vi inte var på plats. Jag tror vi red ut runt 7 minuter senare och den tiden räknas in i tävlingstiden = drar ner snitthastigheten. När jag rider tävlingsklass så tas det inte lugnt under vilan, vill ju inte missa några värdefulla minutrar. Starlight tar det lugnt men jag äter en tugga på nån macka, dricker, springer på toa, byter schabrak under sadeln, tvättar rent S i sadelgjordsläget, på bakbenen (oftast nedbajsade av löst taggat tävlingsbajs) m m och sen är det oftast dags att sadla igen.

Vi pulsade in på strax under fem minuter efter första slingan och det kändes grymt bra. Vi red ju inte fort men Ice är i princip en brunbjörn i pälsen (där hon inte är klippt) och Starlight var rätt taggad eftersom hon inte riktigt fått ladda ur så under fem minuter är jag skitnöjd med också.

Nu är distanssäsongen slut i år för oss, är en CR-tävling i Pålsboda senare i höst men vi skippar den och hoppas de har en liknande i början av våren istället, då ska jag och Olivia köra en CR ihop igen. Går det vägen så har Olivia kvalat för tävlingsklass. Inte för att det egentligen spelar någon roll, Ice ska inte gå fortare än CR-hastighet i a f (oavsett vad Ice själv tycker) men skoj ändå.

Foto: Sofia Spännar
Efter tävlingen så gav Karin Olivia en alldeles egen
nummerlappsväst, nu när hon är en riktig distansryttare <3

Next up: dressyr! En helt annan level av utmaning för mig och The Mighty Dragon.

/G

Edit: eeeh så himla kort summering blev det visst inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar