Stall Vall

söndag 11 oktober 2015

Barnledig lördag

Häpp, nu är det slut på tävlingsvilan och smack pow-wow rätt in i dressyrträning! Jag tog bloggledigt också, är ju inte så mkt att skriva mer än att ena dagen är det inte så mycket att mocka, andra dagen massor och överallt. Ungefär.
 
I fredags körde jag barnen till mamma i Ed och gasade hemåt, hetsätandes godis och pratandes i telefon med Karin halva vägen (det är S Å fruktansvärt tråååkig väg att köra själv på). Fick skön sovmorgon på lördagen och åt lång frukost framför teven och började städa lite halvslött, tvättade tävlingschabraken vilket medförde att jag behövde göra tvättmaskinen lite ren och uäck, har ni tittat närmare på vad mkt skit det samlas i tvättmaskinens gummimojäng i hålet. Och torktumlaren, buuurr, gammalt snuskigt hopklumpat ludd innanför alla möjliga luckor och vrår. Så det blev lite spontanstädning där. Nu kommer inte det göras om på 15 år för det var dödens tråkigt.
 
Var roligare att åka till stallet och veta att det var Anna-träning på gång. Hann värma upp Starlight innan hon kom för ovanlighetens skull så efter lite prat så satte vi igång. Hon var så klart pigg efter en veckas vila men inte så att det inte gick att använda energin någorlunda vettigt.
Fokus blev på att jobba henne mer på yttertygeln för att lyfta upp henne till mer uppvisningsform. Det var inte helt utan åsikter från S håll men inte så tokigt ändå. Anna menar på att vi har jobbat mycket på att få S att gå i den avslappnande lägre och längre formen (hon krullar gärna ihop sig och blir kort i steget när hon spänner sig) och nu ska jag lyfta upp henne i en högre form medan hon trampar mer under sig och blir lättare fram.
Hon kan blir riktigt fin där men är så klart ostadigare där än i lägre formen så på söndagens prövning så får jag känna mig fram på vilket som passar bäst för dagen. Här kommer nästa grej in och det är att träna massor av övergångar mellan galopp och trav under veckan. Hon blir så taggad och tycker att hon själv vet när det är dags att galoppera så det blir hoppsasteg här och var och väldig springig trav när jag låter henne gå fram.
På onsdag är jag ledig så då ska jag passa på att åka till Sörmon och träna i ridhuset. Sen är min tanke att sticka ut och galoppera på lördagen, dagen innan pay and riden. Tror det är en bra idé att hon har fått springa ur sig och som Anna säger så är det nog bättre att hon är lite åt det mattare hållet än har överskottsenergi.
 
Vi vill ha lunch, vi vill ha lunch!
 
Starlight är inte klok på att slita skor alltså. Dessa är 11 dagar gamla och har
ridits 5 mil + 2 pass på ridbanan. Inte k l o k t som sagt.
Träningen började ca 15.20 eller så och jag tyckte jag hade så gott om tid på mig, höpåsarna var packade så det var bara mockning och vattenpåfyllning var.
17.15 gick vi från ridbanan...STRESS!
Anna är bäst, en lektion är över när hon tycker det, inte beroende på vad klockan säger och sen står vi alltid och pratar om varandras hästar och sånt. Karin och sovande Arvid var med som publik så det blev uppdatering om Zia och Sune också, snart är dom med och tränar igen. Vi har det så bra!
 
Varför stress då, joo kompisarna Fredrik & Elin skulle komma över och så skulle vi vidare in till STAN och äta mat. UTE! Whaaat, händer ju aldrig annars. När de kom över så föreslog jag t o m lite halvt på skämt (fast ändå inte) att vi kunde köpa plockmat på Ica och stanna hemma för det är så fruktansvärt tråkigt att åka buss. Nu vägrade dom så vi åkte tack o lov in till stan och åt jättegod mat på Fontana di Trevi, man måste ju ut och andas lite ibland faktiskt.
 
Banana Split 22.30, no problemo.
Nu kommer barnen hem vilken minut som helst, de har varit på Eds marknad, hängt med mormor när hon och hennes fotoklubb haft fotokurs för barn och, som alltid, tittat på Kalles Klätterträd så de har nog haft en superhelg de med.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar