Stall Vall

lördag 12 september 2015

Mål i sikte!

Good moooorning!
Det är märkligt att nu när jag faktiskt börjar få ett mer normalt arbetstempo på jobbet upplever att jag inte alls hinner med att blogga lika ofta som innan. Är rätt ineffektiv med det mesta hemma just nu i o f s, är väl kroppen som varvar ner.
 
I alle fall så var vi iväg till A9 och red ihop med 6 ekipage från klubben i torsdags. Frida som bor i närheten och känner till varenda väg därikring bestämde slingan som slutade på ca 21 km/1,52 h och tempot blev 11,33 km/h. Alldeles lagom.
 
Tanken med ritten för mig och Olivia var att se hur Ice skötte sig i ett större sällskap på annan plats och hon fick absolut högsta betyg. Hon var lugnast i stan när vi gjorde iordning dom vid transporten och var inte jobbigt springig på banan. Pigg, absolut, men inte mulen i vädret, kutandes med underhalsen först. Hon hade hackamore och Olivia hade kontroll.
 
Det är så härligt när man har bråttom och hästen står längst
bort i hagen. Starlight stod och bökade en lergrop med mulen
och var helt brun runt den. Eeeh what? Hagen är full med gräs liksom.


Nöjda efter avslutad ritt. Man vet att vinterpälsen börjat komma
när ens häst ser ut som en pudel när den blivit svettig.


The gang!
Frida, Sofia, Linnea, Camilla, Anna och Tony. Och så jag och Olivia förstås.
Capros ägare Anna fotade OCH hade mockat allas transporter när vi kom tillbaka.
Gulle!
Olivia var himla duktig, hon höll sig på avstånd från de hästar som hade vispande bakben och tänkte när hon red. Ibland gjorde hon nån utbrytning för att lägga sig bättre trots att jag helst ville ha henne vid mig hela tiden. Hon och Ice såg som allra nöjdast ut när de på slutet travade mellan de två ekipagen som låg i täten (tror det var Camilla och Tony), Ice har verkligen en otrolig trav för att vara en pluttig B-ponny. Galoppen var lugn och inte jagande. Hon var tillfreds och kände sig trygg med att ha Starlight med även om hon inte hade behov av att hålla sig till henne hela tiden när vi red. På marken vill hon däremot gärna ha stenkoll på henne.
Sen har vi ju ett himla gött gäng i vår klubb också, varma, välkomnande och ser barnen. Guld värt för en 11-åring som ska hitta sin plats.

Ni är bäst! <3
Starlight var också skötsam igår måste jag säga. Pigg och på tårna men inte massa otåligt brallande (bara lite ibland). Det var lite trångt i galoppen, inte så mycket plats att sträcka ut på men det berodde på att jag ville hålla koll på Olivia samtidigt som vi var i grupp och då fick vi anpassa oss. Nyttigt det också och funkar när det inte är så långa galoppsträckor. Jag upplevde något väldigt häftigt i galoppen däremot, det var som att hon inte nuddade marken med bakbenen ibland, så lätt var den. Ibland fick vi galoppera jättekort och det kändes så lätt, den känslan ska jag leta efter på ridbanan.

Man kan säga att torsdagsträningen blev precis så bra som vi hoppades och jag känner stor optimism för att vår premiärtävling tillsammans faktiskt kommer gå bra. 11-tempo funkade bra, vi travade mest och jag tänker att vi på tävlingen kommer galoppera mer men också skritta mer så vi kommer nog landa på runt 10-11 km/h som planerat. Och så hoppas vi så klart att Ice hanterar den annorlunda tävlingssituationen någorlunda lika den här träningen. Som jag minns det från hennes och Matildas CR förra året så var hon hellugn på marken, nöjd med att få vara med Starlight och pigg på banan men kontrollerbar. Det kommer gå fiiint. Ska packa med treo däremot för anspänningen som sen släpper kommer ge en grym huvudvärk. En CR med sitt barn kommer vara så mycket tuffare än en T80 ensam men herregud vad stolt jag kommer vara om de blir godkända och Olivia klarar sitt mål för i år.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar